Koja transportna sredstva su nam na raspolaganju u Beogradu?
U Beogradu se dosta putuje. Putuje se zbog posla, da se ode do škole ili fakulteta, zbog kupovine, zbog izlaska i zabave... Putuje se ili svojim vozilom
ili gradskim saobraćajem.
Guzva |
Nemam svoj automobil i ne volim da koristim gradski
prevoz (iz nekih svojih razloga koji su za neki drugi blog), šta mi preostaje
kada hoću da ostvarim svoje transportne potrebe da se prebacim od tačke A
do tačke B? Možda je teško za poverovati ali postoje još neke opcije.
Taksi
Taksi ima svoje prednosti, ali ima i svoje velike
nedostatke. Kao na primer ona da su preskupi, relacija Rakovica - centar grada bi vas
koštala oko 1500 dinara, a to jeste malo previše, zar ne? Razumem ja muke
taksista, da su morali da podignu kredite da bi kupili nova auta, da moraju da
plaćaju državi raznorazne dažbine i poreze, da moraju da budu osigurani i td (i
ostale razloge koje kada uđete i samo zatovrite vrata počnu da se ređaju, iako
ništa niste pitali), ali jednostavno ne možemo sebi priuštiti njihove
usluge na svakodnevnoj bazi.
Posebna podgrupa su tz „divlji“ taksisti. Ako neko ne zna šta je to, neka proveri na
Beogradskom aerodromu „Nikola Tesla“. Kada izađete iz aerodromske zgrade bićete opkoljeni
nekim momcima koji nude svoje (jefitinije i brže) taksi usluge. Jeste da je prevoz sa
aerodroma organizovan (ili bolje reći pokušan da se organizuje) regularnim
taksistima, preko nekih vaučera ili šta
već, ali očigledno to ne funkcioniše. Ovakva vožnja može da vas košta jeftinije,
ali može i nekoliko puta skuplje, sve zavisi koliko poznajete grad i koliko ste
dobri u pregovaranju. Osim na aerodromu ima ih i na železničkoj i autobuskoj
stanici, mogu da se vide i po drugim mestima po gradu, ali više nećemo o njima,
nije baš najzdravije da se previše pominju.
Taxi Driver |
Rent a car
Pamtim vremena kada je rent a car, ili po naški iznajmljivanje vozila, bilo sinonim za
luksuz i bogatstvo onog koji može sebi da priušti ovu uslugu. Ali rent a car
agencije su znatno smanjile svoje cene i sada su manje više pristupačne. Pomaže
i činjenica što postoji dosta agencija pa je konkurencija velika, i cene moraju
da idu dole. Prednosti su što možete
odabrati dobar i novi automobil koji odgovara vašim trenutačnim potrebama (ko
može sebi da priušti da svaki dan menja svoja kola?), za višednevno korišćenje
se dobijaju popusti, može se rezervisati on-line, kada putujete negde vozilo
vas čeka na aerodromu... Ali da biste mogli da koristite rent a car vozila morate da znate da vozite i da imate vozačku dozvolu, morate da tražite parking i da se provlačite
kroz beogradsku gužvu ko i svi drugi, a moram da priznam da se i ne snalazim najbolje sa svim tim osiguranjima i uslovima. I šta ako vam ukradu novi i skupi
automobil, da li treba da ga platite?
Chevrolet Orlando |
Ovo su moderna vremena, da vidimo šta se nudi po
svetu i da li možemo nešto da preslikamo i kod nas.
Car sharing
To znači „delenje
vozila“. Naravno ništa vam nije jasno. Ukratko, postoje agencije koje poseduju
više vozila koja su raspoređena po gradu na više parkinga (teži se da ova mreža
bude što gušća da se ne bi previše pešačilo). Automobili se podižu sa određenog i klijentu najbližeg parking mesta, i posle obavljenog posla se vraćaju na isti ili neki
drugi parking. Sa tog mesta podiže ga naredni korisnik. Ovaj sistem je omogućen
aplikacijama za mobilne “pametne” telefone preko kojih može da se sazna gde je
najbliže mesto sa dostupnim automobilom. Plaćanje isto tako može da se izvrši
aplikacijom.
Što
se tiče situacije u Beogradu, neki stidljivi pokušaji su se pojavili, ali
ostavićemo da se razviju kako treba.
Uber - kad će da dođe u Srbiju?
Kada
god se pomene ovo ime diže se velika halabuka. Ovo je možda najomraženija reč
koja svim taksistima po svetu diže kosu na glavi. Radi se o američkoj kompaniji
koja preko internet aplikacije organizuje jeftinu "taksi" vožnju.
Da uprostimo, zamislite da idete svaki dan na posao (ili bilo gde), idete sami pa tako
možete da ponudite vožnju nekome koji ide na isto to mesto, i on vam za to
plati. Tako delite troškove, a imate i društvo. Prethodno vozač i vozilo moraju da se prijavi na sajt kompanije Uber, koja proverava da li vozač i vozilo
ispunjavaju neophodne standardime. Ako je sve u redu postaje davalac usluge. Sa druge
strane je korisnik, koji preko aplikacije na svom mobilnom telefonu određuje odakle
dokle se vozi, kojim vozilom (ili vozačem), a aplikacija mu sa računa (sa platne
kartice) skida iznos vožnje.Deluje cool, zar ne? Pitajte taksiste.
oSličnu uslugu nudi još jedna strana firma BlaBlaCar. Lično
sam je koristio nekoliko puta i bilo je sve u redu i svakom je preporučujem.
Jedina mana, mreža još nije dovoljno raširena pa se vožnje teže nalaze.
Naravno kod ovih sistema bezbednost i sigurnost je stalno na
tapetu, tako da im ili verujete ili ne. Nije svako za avanturu i ulazak u nepoznato
Pešačenje, vožnja bicikla, rolera i sl.
Zaljubljenici u bicikle |
Naravno
i ovako možete da savlađujete rastojanja, ali to neću da preporučujem. Beograd
nije “bike friendly” grad, nema puno bezbednih biciklističkih staza, vozači nisu navikli
na bicikliste i mogu da vas obore, a moguće je da budete ismevani od strane
kolega (sic!). Sve dok ne dođe vreme kada će se sličnoLondonu ili Amsterdamu centar
grada zatvori za automobile i otvori za bicikliste i pešake, ovo prevozno sredstvo
neka bude ograničeno na razgibavanje na Adi Ciganliji.
Ja bih najradije koristila biciklu, ali Beograd sigurno nije bike-friendly grad. Novobeogradska strana je uredjena, ali ostatak grada... bolje ne rizikovati. Za sada se drzim gsp-a i nadam se da ce Uber zaziveti kod nas, uprkos taksistima i njihovom lobiju.
ОдговориИзбришиTaxi, autobuski prevoz su za sada najbolja alternativa za prevoz mada kad bi se uradile biciklisticke staze moglo bi se spojiti zdravo i korisno.
ОдговориИзбришиDobro je da postoji vise opcija da se krece i obilazi Beograd, a svaki od tih ima svoje prednosti i mane.
ОдговориИзбришиPodržavam deo gde se kaže da je rent a car jedno od naefikasnijih načina da se reši potreba za transportom u ovom haotičnom i velikom gradu gde su distance velike i gde druge vrste saobraćaja nisu puzdane. Tačno je da su agencije spustile cene, tako da su omogućile ovu uslugu širem sloju korisnika.
ОдговориИзбриши