„CAR SHARING“ - NOVA VRSTA IZNAJMLJIVANJA AUTOMOBILA
Šta je „car sharing“?
U svetu postoji i sve se više razvija poseban oblik iznajmljivanja automobila, posebno u velikim gradovima, takozvani „car sharing“. Prevod na srpski koji bi možda najbolje opisao ovu pojavu je „delenje automobila“. Ali pošto će proteći još dosta vremena dok ova usluga ne bude dostupna na našim prostorima, u nastavku teksta zadržaćemo se na engleskom nazivu.
To je model izajmljivanja automobila gde pojedinci iznajmljuju svoja vozila na kraći period.
Automobili se podižu sa određenog mesta u gradu, obavi se posao i posle se ostavljaju na mestu gde je najzgodnije i najbliže za klijenta. Taj automobil sa tog mesta podiže drugi klijent koji je najbliži tom mestu. Da bi ovo funkcionisalo osnovane su kompanije ili agencije (klubovi) koje su stvorili mrežu vlasnika vozila koji iznajmljuju svoje automobile. Cilj ovih mreža je da vozilo bude dostupno na rastojanju od 10 minuta pešaka. Neke kompanije imaju i ponudu da vozilo može dovesti kurir na određeno mesto koje poželi mušterija. Potrebno je postati član ovih operatora i za to se plaća određena članarina. Članarina pokriva osiguranje i izvesnu količinu goriva.
Koje su razlike između klasičnog rent-a-car i „car sharing-a“
- Klasično rentiranje je vremenski ograničeno, „car sharing“ nije. Auto može da se iznajmi na dan, sat, čak i na minut u zavisnosti od potrebe
- Nema potrebe za rezervacijom i vraćanjem vozila na određeno mesto
- Vozila su raspoređena po celom gradu a ne samo na parkingu rentacar agencije
- Plaća se samo za vreme kada se koristi vozilo, tj dok je ono u pokretu, a ne za vreme posedovanja istog
Dobre strane:
- Praktično za poslovne ljude ili posetioce nekog grada kojima je potrebno vozilo na kraće vreme
- Dodatna zarada za vlasnike automobila a kojima automobil ne treba stalno
- Utiče se na smanjivanju gužvi u centrima gradova, kao i problema sa parkinzima
- Smatra se da je ovo „zelenija“ opcija, pošto se vodi računa da vozila budu ekološka, da troše manje goriva, ispuštaju manje CO2 u atmosferi, vozila su hibridna ili šak i električna
- Povoljno je za ljude koji malo voze, nemaju potrebu za posedovanjem svog automobila i tako izbegavaju velike fiksne troškove (osiguranje, održavanje, parking). Naravno ovo ne važi za sredine gde je posedovanje svog automobila statusni simbol.
Tehnologija je ubrzala uvođenje ove novine. Vozila se otključavaju pomoću kartice, a otišlo se dotle da je razvijena aplikacija za pametne telefone sa kojom ne mora fizički da se razmenjuju kartice tj. ključevi.
Šta je bolje i šta se više isplati?
Svako može da izračuna šta mu se više isplati, dali posedovanje svog automobila, dali klasično iznajmljivanje, dali da uzme taksi, ili „car sharing“.
Ako ne možeš da ih pobediš, ti im se pridruži
Ovaj način iznajmljivanja u izvesnoj meri potiskuje taksi prevoz i klasično iznajmljivanje preko rent-a-car agencija. Ali rent-a-car ne treba da gledaju na pojavu „car sharinga“ kao na neprijatelja, nego kao dopunu svoje ponude. Fleksibilne agencije za rent a car su prepoznali prednosti „car sharing-a“ i uvrstili su ovaj servisa u svoju ponudu. Šak su dobili u prednosti, pošto imaju veliki izbor automobila njima je lakše da pokriju prostor. Predviđa se dalji razvoj velikih gradova, sve više ljudi će živeti u velikim gradovima i mega metropolisima, a kao posledica toga javiće se problem sa saobraćajnom gužvom. „Car sharing“ je jedan od načina da se ona lakše prebrodi.
Srbija je još daleko od ovog modela, ali sigurno je (naravno sa zakašnjenjem kao i za sve drugo) da će kad-tad da se pojavi i na ovim prostorima. Ko se prvi seti i uvrsti „car sharing“ u svoju ponudu pokupiće kajmak.
zanimljiva ideja, bilo bi lepo da zazivi i kod nas
ОдговориИзбришиzanima me kako se regulise ako vozac napravi neki prekrsaj, verovatno postoji evidencija kad je tacno ko bio za volanom
treba preomeniti, tj prilagoditi i zakonsku regulativu za ovaj model.
ОдговориИзбришиkoliko se ova usluga razvija u svetu dokaz je uspeh americka kompanija Uber koja pruza usluge u car sharingu, Koristi se aplikacija za smarphonove za povezivanje vozaca i vlasnika vozila. KOmpanija je prisutna u 45 zemalja. http://online.wsj.com/articles/ubers-new-funding-values-it-at-over-41-billion-1417715938?mod=e2tw
ОдговориИзбриши