понедељак, 9. септембар 2024.

Šta je zona ultra niske emisije (ULEZ)?

znak koji oznaćuje ULEZ zonu u Londonu
Izvor fotografije BBC.co.uk


ŠTA JE ULEZ I GDE SE NALAZI?


Zona ultra niske emisije ili skraćeno ULEZ (engleski Ultra Low Emission Zone) se nalazi u Londonu. Prestavlja izdvojene delove u centralnom delu grada u kojima vozila moraju da ispunjavaju stroge ekološke standarde. Formirana je 2019 godine sa ciljem popravljanja kvaliteta vazduha, tako što će smanjiti, pa i čak eleminisati štetne izduvne gasove iz vozila.

London je ogroman megalopolis koji je poznat po saobraćajnim gužvama, smogu i ogromnom zagađenju vazduha. Broj stanovnika glavnog grada Ujedinjenog Kraljevstva je oko 10 miliona, dok je broj registrovanih vozila 2,6 miliona (podatak iz 2022). Ovom broju treba dodati i značajan broj vozila koji dolazi iz okolnih oblasti, Evrope i sveta. Sva ova vozila ispuštaju velike količine štetnih izduvnih gasova koje negativno deluju na zdravlje stavnovnika i posetilaca grada.

Na samom počektu ULEZ zona je pokrivala samo strogi centralni deo Londona, u oktobru 2021 godine je proširen na Unutrašnji London do severnog i južnog kružnog puta, da bi se u avgustu 2023 povećalo sve do autoputa M25. Danas je ULEZ 18 puta veći od prvobitne površine i pokriva područje u kojemu žive četiri miliona ljudi što je oko 44% stanovništva i obuhvata 1362 osnovnih i srednjih škola.

Ovakve i slične zone postoje i u drugim gradovima u Velikoj Britaniji - nazivaju se zone čistog vazduha (CAZ) ili zone niske emisije (LEZ), i koriste različite ekološke standarde.


ZAŠTO JE UVEDEN ULEZ?


Razlog za uvođenje ULEZ zona bilo je ogromno zagađenje vazduha u pojedinim delovima Londona čiji je uzrok veliki obim saobraćaja. Cilj je bio da se smanji ispuštanje izduvnih gasova koji se smatraju za posebno opasne uzroke velikog broja bolesti.

Pomoću ovog projekta vlasti su se fokusirale na smanjivanje emisija tri glavna zagađivača vazduha:
  • okside azota (NOx);
  • finih i veoma sitnih suspendovanih čestica (PM 2,5);
  • ugljen dioksida.
Ova i još neka jedinjenja koja se nalaze u sastavnu benzina i dizel goriva su na mnogo načina štetna za zdravlje životne sredine i ljudi: iritiraju i oštećuju respiratorni sistem, negativno deluju na srce i krvne sudove, kancerogene su, utiču na pojavu alergija i neželjenih genetskih promena, doprinose degradaciji ozonskog omotača, itd.

Rezultati se pažljivo prate, rade se i analize koje su potvrdile da je od 2019 godine do danas učinak ULEZ-a sledeći:
  • azotni oksidi su smanjeni za 13 500 tona (-23%);
  • PM 2,5 čestice su smanjene za 180 tona (-7%);
  • emisije CO2 su smanjene za oko 800 000 tona (-3%).
U svakom slučaju, četiri miliona stanovnika Londona sada ima daleko čistiji i zdraviji vazduh.

Uvođenjem ULEZ-a, gradske vlasti Londona i vlada Ujedinjenog Kraljevstva su imali ideju da se građani stimulišu da kupuju nova i “zelenija” vozila koja će biti usklađena sa ekološkim standardma, ali i da se što više ljudi podstaknu da hodaju, koriste bicikle i javni prevoz (koji je u Lon
donu veoma razvijen).


KAKO FUNKCIONIŠE ZONA ULTRA NISKE EMISIJE?


Zona ultra niske emisije funkcioniše tako što vozila koja ne ispunjavaju propisane ekološke standarde moraju da plate određenu naknadu kada prolaze kroz nju. Ovaj režim traje 24 sata dnevno svih sedam dana u nedelji.

Vozila, uključujući automobile, motocikle, kombije i kamione, moraju da ispunjavaju minimalne standarde emisija izduvnih gasova kako bi izbegli plaćanje dnevne naknade. Standardi su Euro 4 za vozila na benzin, Euro 6 za dizel vozila i Euro 3 za motocikle. Isti standardi važe i za hibridna vozila, dok se električna vozila smatraju u potpunosti usklađena sa ULEZ-om.

Neka vozila kao što su taksi i vozila za ljude sa invaliditetom, su izuzeta od ULEZ naknada. Postoje i privremena izuzeća za stanovnike određenih područja grada.


VISINA NAKNADE ZA PROLAZAK KROZ ULEZ


Dnevna naknada za vozila koja ne ispunjavaju standarede ULEZ-a je 12, 50 funti. Ako se ova naknada ne plati najkasnije do trećeg dana nakon ulaska u zonu, naplaćuje se kazna u iznosu od 180 funti.

Plaćanje naknade za ULEZ zonu može da se izvrši on line. Za ljude koji svakodnevno prolaze kroz nju, a nemaju vozilo koje ispunjava potrebne standarde, najpraktičnija opcija je da otvore nalog na koji mogu da deponiraju određenu sumu. Sa ovog naloga će se vršiti automatsko plaćanje, tako što kamere prate koliko puta vozilo prolazi kroz zonu i na kraju meseca toliko skida sa računa. Postoje i opcije plaćanja u gotovini ili preko telefona, kao i mogućnost da se plati unapred do 90 dana.


I pored svih prednosti, ULEZ zona je i predmet kontroverzi zato što donosi probleme stanovnicima Londona koji imaju starija vozila, kao i poteškoće da se proda polovno vozilo koje nije usaglašeno sa ULEZ standardima.

Ali zato je poslovanje rent a car agencija naglo poraslo. Rent a car agencije, u skladu sa logikom svog poslovanja, teže da što češće obnavljaju svoj vozni park novim i savremenim vozilima koja su u skladu sa zahtevima ULEZ-a.


ZAVRŠNE REČI


ULEZ je na neki način pionirski poduhvat grada Londona koji prate i ostali gradovi i države. Pažljivo se analiziraju rezultati, prednosti i mane i vagaju se mogućnosti primene i na drugim mestima. Nadamo se da će se uskoro ovakve ili slične zaštičene zone formirati i u Beogradu, Novom Sadu i drugim našim gradovima.



Нема коментара:

Постави коментар