понедељак, 13. фебруар 2023.

Vožnja posle duže pauze

vozilo koje se ne vozi


Može se desiti da niste vozili svoje vozilo duži period, nekoliko meseci pa i godina. Razlozi mogu da budu različiti, bili ste odsutni, nije vam trebao prevoz, bili ste bolesni, niste bili u finansijskoj mogućnosti da koristite svoje vozilo, itd.

Za to vreme, vozilo je bilo u garaži ili na parkingu i strpljivo vas je čekalo. Ali, ne možete samo da stavite ključ u bravu i da krenete. Prethodno mora da uradite neke važne provere.


Da li je dokumentacija vozila uredna?


Pre nego što svog četvorotočkaša izvedete iz garaže i krenete da ga vozite, treba da proverite njegovu dokumentaciju: da li je istekla registracija i saobraćajna dozvola, da li su plaćeni porezi i osiguranje, da li treba da se uradi tehnički pregled, itd.

Naravno, vozač ne tsme da zaboravi da proveri važenje svoje vozačke dozvole.


Provera motora


Motor koji dugo nije aktivan duži period, nije kao motor koji redovno radi. Dugo mirovanje utiče na funkcionisanje i stanje motora: delovi motora propadaju i korodiraju, motorno ulje se zgušnjava i gubi svoj viskozitet, nivo tečnosti za hlađenje pada, itd. Svi problemi moraju da se otkriju na vreme, kako ne bi došlo do težih kvarova, oštećeni i dotrajali delovi moraju da se zamene, kvarovi treba da se poprave.

Provera motornog ulja


Ako količina motornog ulja nije dovoljna, pre nego što krenete da vozite obavezno morate da je dopunite, kako bi pokretni delovi motora bili dobro podmazani. Nivo ulja se proverava kada je motor hladan i dok se vozilo nalazi na ravnoj površini.

Ulje za menjač


Ulje u menjaču se menja u autoservisu, ali vlasnici treba da vode računa da slučajno ne ostanu bez njega. Posebno je to važno kod automatskih menjača.

Tečnost za servo upravljač


Većina savremenih vozila imaju servo upravljač. Ako se on teško okreće ili pravi neoubičajenu buku, onda mora da se proveri tečnost u sistemu. I ova tečnost može da se promeni samo u autoservisu.

Provera rashladne tečnosti


Količina tečnosti za hlađenje motora se proverava isključivo kada motor ne radi. Nivo tečnosti u hladnjaku treba da bude na oko 25 mm od njegovog otvora.

Zimi rashladna tečnost mora da se pomeša sa antifrizom kako ne bi došlo do zamrzavanja i pucanja bloka motora što se dešava kada su temperature veoma niske. Treba znati da kod vozila koja se ne voze često dolazi do pucanja bloka motora. Zato pre nego što na duži period parkirate svoje vozilo u garažu, sipajte u njegov hladnjak dosta antifriza.


vozilo u garaži

Provera akumulatora


Akumulator možete da proverite sami, ali sigurnije ako to urade majstori u servisu. U proveru akumulatora spada:

Provera nivoa destilisane vode u akumulatoru

Provera napajanja - normalan napon treba da bude između 12 i 12 volti. Napon se provera tako što se instrument za merenje povezuje sa pozitivnim i negativnim krajevima


Provera goriva


Možda izgleda očigledno, ali ne treba zaboraviti da se proveri da li u rezervoaru ima dovoljno goriva. Neverovatno je koliko ljudi ne proverava i ostanu pored puta da mašu kanticom za pomoć. 

Treba proveriti i potrošnju goriva. Vozila koja miruju duži period mogu da troše više goriva nego pre, zato vozači tokom vožnje treba da kontrolišu strelicu za gorivo kako bi mogli blagovremeno da napune rezervoar.


Provera svetla


Svetla su veoma važna za bezbednost vožnje. Kod vozila koja se na voze može doći do kvara, oštećenja ili da jednostavno  sijalica pregori. Potrebno je proveriti sva svetla u vozilu:
  • Kratka svetla
  • Dugačka svetla
  • Zadnja stop svetla
  • Svetla za maglu
  • Žmigavce
  • Unutrašnja svetla i indikatore na instrument tabli

Kočnice


Zbog svoje i bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju, ne zaboravite da obavezno proverite kočnice. Nađite prazan parking, zaletite se i naglo zakočite. Ako se ne zaustavite na vreme ili ako se vozilo zanese, morate odmah kod majstora.

Treba proveriti nivo glicerina u kočionim cilindrima i stanje kočionih diskova (pakne). Rezervoar za glicerin se obično nalazi odmah do rezervoara tečnosti za pranje šoferšajbne, zato budite pažljivi da ih ne pomešate. Prethodno u uputstvu proverite koju kočionu tečnost preporučuje proizvođač vašeg vozila.


Gume


Ispravne gume su veoma važne za bezbednost i potrošnju goriva. Kod vozila koja se ne voze, u najvećem broju slučajeva, gume nisu ispravne za vožnju.

Pre nego što se krene na put mora da se proveri opšte stanje guma, da li su oštećenje, pocepane, da se proveri pritisak u njima, kao i dubina šara na gazećem sloju. Vrednosti pritiska prednjih i zadnjih guma se nalaze u uputstvu ili na unutrašnjem pragu prednjih vrata.

Šare na gazećem sloju guma treba da bude duboke minimum 1,6 mm (u lošim uslovima kada su putevi vlažni i klizavi, preporučuje se dubina od 3mm).


Brisači


Ako su metlice brisača oštećene ili istrošene, šoferšajbna neće biti potpuno čista, a vožnja sa zamazanim staklima je veoma opasna.

Provera metlica brisača nije uopšte komplikovana. Ako se lepe, škripe ili ostavljaju prljave tragove na vetrobranskom staklu, znači da treba da se očiste ili da se promene. Ako moraju da se promene, treba voditi računa da se kupi odgovarajuća veličina.


Tečnost za pranje šoferšajbne


Ova tečnost se nalazi u plastičnom rezervoaru blizu motora. Rezervoar treba da se napuni čistom vodom i određenom količinom deterdženta za čišćenje stakla (pogrešno je koristiti običan deterdžent za pranje sudova). Zimi može da se dodaju nakoliko kapi antifriza da se tečnost ne bi zaledila.


Završna reč


Vozila koja se duže vreme ne voze gube od svojih karakteristika. Motor se ne podmazuje, gume se mogu isprazniti, voda i vlaga mogu da izazovu oštećenja na instalacijama ili koroziju metalnih delova karoserije i motora. Pre nego što se krene u vožnju, takva vozila moraju da se provere.

Ukoliko niste zadovoljni njegovim stanjem, možda je bolje iznajmiti vozilo na neki period, a sopstveno vozilo odvesti kod majstora kako bi se izvršile neophodne popravke.

1 коментар: