петак, 04. јануар 2019.

Razbijanje mitova - 10 zabluda u vezi električnih vozila



Malo ko danas sumnja u budućnost električnih vozila, pitanje je samo koliko brzo će zavladati svetskim drumovima. Njihovom bržem razvoju, osim lobiranja dela automobilske industrije koji još uvek smatraju da motori sa unutrašnjim sagorevanjem nisu rekli svoju poslednju reč, na put stoje otpori i nerazmevanje dela šire javnosti.

Pokušaćemo da odgovorimo i razuverimo “neverne Tome” na 10 najčešćih zabluda oko električnih vozila (EV).

 1. Nedovoljno velika autonomija vožnje


Saobraćajne statistike u SAD pokazuju da se za jedan dan prođe oko 60-tak kilometara (do i od posla, transport dece do škole i vrtića, nabavka u tržnim centrima i sl.). U Evropi dnevna prosečna ruta iznosi oko 30 kilometra. Električni automobili stvarno imaju manju autonomiju u odnosu na vozila koji koriste motore sa unutrašnjim sagorevanjem, ali ona je sasvim dovoljna da se bez problema pređu rastojanja na dnevnoj bazi, Na primer, Nissan Leaf može da prođe do 250 km sa jednim punjenjem, Chevrolet Volt EV i do 380 km, Hyundai Kona preko 400 km, Tesla Model 3 500km, dok skuplji Model S iznad 540 km.  Planira se da novi Tesla Roadstet koji treba da se pojavi u 2020 ima autonomija oko 1000km. Svakako da je ova kilometraža sasvim dovoljna za svakodnevne potrebe.

Tesla Model 3
Tesla Model 3


2. Električna vozila nisu dovoljno „zelena“


Električni automobili nemaju izduvne gasove i ne zagađuju životnu sredinu. Osim toga elektro motori su efikasniji, oni energiju iz baterija pretvaraju preko 80%, dok motori sa unutrašnjim sagorevanjem samo 20%, tako da oni troše daleko više goriva za isti učinak.
Protivnici odgovaraju sa pitanjem ”odakle se dobija električna energija potrebna za punjenje baterija”. Ukoliko su izvor termoelektrane ili nuklearne centrale, koji su veliki zagađivači životne sredine (CO2, NO, radioktivni otpad itd.) tako da se zagađivanje prebacije na druga mesta. Poptuno CO2 neutralni automobili mogu da budu ukoliko koriste struju koja je proizvedena izobnovljivih izvora (vetar, sunce), koji su nedovoljni za masovniju upotrebu EV. Isto tako pri proizvodnji baterija, oslobađaju se vrlo štetne materije koje mogu da kontaminiraju vodu i vazduh.

3. Baterije imaju veoma kratak vek trajanja


Garancija električnih baterija je 8 godina. Na primer baterije u vozilima Tesla i posle 350 000 pređenih kilometara zadržavaju do 90% svog kapaciteta. Za Nissan Leaf podatak je da posle 200 000km baterije imaju još 75% svog kapaciteta. Kada se isprazne baterije mogu da se recikliraju. Osim toga na produžavanju veka baterija i na njihovu efikasnost se stalno radi i postepeno se povećavaju ove karakteristike.
 
Nissan Leaf electrical vehcles
Nissan Leaf

4. Električna vozila su preskupa


Ovo je tačan podatak. Električna vozila su (još uvek) skuplja, prevenstveno zato što su njihove baterije skupe, ali kada dođe do pada cena baterija (što se očekuje), onda će i cena EV da pada.
Veliki broj država daje subvencije i stimulacije za kupovinu električnih vozila. U Norveškoj na primer, osim subvencija, vlasnici električnih automobila imaju pravo na svoj parking sa punjačem. Zbog toga je u Norveškoj svaki treći prodat automobil u 2018 godini bio na električni pogon.

5. Vožnja električnih vozila nije jeftinija od klasičnih


Ovo je možda istina u SAD, gde je gorivo dosta jeftinije u odnosu na druge delove sveta, ali ne i u EU i drugim evropskim zemljama gde je gorivo skuplje.


 
electrical vehicles
Hyundai Kona

6. Električna vozila nisu dovoljno bezbedna


Električna vozila često ne prolaze na kraš testovima. Ali oni koji prođu imaju vrlo dobre ocene za bezbednost. Postoji zabrinutost u vezi požara i eksplozija izazvanih baterijom. Ranije stare baterije su stvarno imali probleme ove vrste, ali nove litijum-jonske baterije su potpuno bezbedne.

7. Malo stanica za punjenje automobila


Ovo jeste tačno, ali prave se velii napori i vrše se velika ulaganje u uspostavljanju mreža punjača. Osim toga, baterija EV može da se napuni i kući.

8. Nema dovoljno električne energije za masovnu upotrebu EV


U sadašnjem elektro-sistemu mogu da se priključe nekoliko miliona automobila. Većina električnih vozila se puni preko noći kada je potrošnja energije najmanja. Ovo je za sada dovoljo, ali ubuduće će svakako morati da se grade još novih elektrana.


lithium ion battery
litijum-jonska baterija

9. Električna vozila su spora


U stvari oni su brži od klasičnih vozila u istoj kategoriji. Razlog: obrtni momenat kod električnih motora je 100%. Kada vozač pritisne papučicu za gas, startovanje je momentalno. Na primer Tesla Model S od 0 do 100 km/h ubrzava za 2.6 sekundi, što je najbrže od svih serijskih automobila.


10. Električna vozila su skupa za održavanje i opravku


Poptpuno netačno. Kod električnih vozila nije potrebno menjati ulje, ne treba podešavati ventile i slično, imaju manje pokretnih delova nego motori sa unutrašnjim sagorevanjem, nemaju klinasto remenje, nemaju svećice, ventile, rezervoar za gorivo, katalizatore, sisteme za prenošenje izduvnih gasova, kvačilo, itd. Postoje elektromotori, sistem za upravljanje, kočnice i karoserija. Svaki majstor zna da je što manje delova koji mogu da se pokvare, manji su i troškovi za održavanje i manja je šansa da se nešto pokvari.


Završna reč



Ispred električnih vozila je svetla budućnost. Oni već kucaju na naša vrata i sve ih je više. Ima ih u javnom prevozu, u rent a car agencijama, teksijima (Uber dosta koristi Tesla automobile), postoji čak i Formula E. Postoje još problemi koji se u hodu rešavaju, tako da nemojte da budete iznenađeni kada EV potpuno preuzmu naše puteve. 

Нема коментара:

Постави коментар