UBER
To je ime koje se često pominje u poslednje vreme. Nekome se diže kosa na glavi pri pomenu tog
imena, a neko jedva čeka da se (konačno) pojavi i u Srbiji.
ŠTA JE UBER?
Uber je kompanija nastala u Sjedinjenim Američkim Državama koja nudi taksi prevoz putem aplikacije za „pametne“ telefone (smartphone), gde se vožnja zakazuje i plaća on-line. Potencijalni
vozač sa sopstvenim vozilom se prijavi na sajt Uber-a. S druge strane je
korisnik kome treba prevoz, koji preko aplikacije određuje rutu gde se vozi, sa kojim vozilom, a
aplikacija mu automatski sa računa ili sa platne kartice onlajn skida sumu vožnje. Aplikacija omogućuje da se vozači ocenjuju od strane
putnika (ocenjuju se i putnici od strane vozača), da se pišu komentari i recenzije, dele se ocene za ljubaznost,
profesionalnost i kvalitet vožnje. Ovaj model su prihvatile i druge veće i
manje kompanije, ali Uber je ostao najveći i najpopularniji.
Protesti u Francuskoj |
Ova kompanija danas
vredi 40 milijardu dolara, posluje u 56 država, i više stotina gradova u svetu i ima prihod od
više od 10 milijardi dolara. Negde je dočekana sa fanfarima a negde su otpori
posebno taksista i rent a car agencije
veoma veliki. Poslednji sllučaj se desio u Parizu i u drugim gradovima u
Francuskoj gde su taksisti žestoko protestovali naznakama da će vlada da
dozvoli da se Uber registruje. Žestok otpor se očekuje i u Srbiji gde se "šuška" da će se uskoro pojaviti.Da pogledamo neke prednosti i nedostatke
PREDNOSTI:
Za putnike:
- Ne mora da se čeka i juri taksi ili da se gužva u gradskom prevozu. Na telefonu se vide najbliža vozila tako da je čekanje svedeno na najmanju meru. Treba samo aktivirati aplikaciju i sačekati malo.
- Vožnja Uberom je jeftinija od vožnje taksijem za istu udaljenost.. Cena vožnje nije fiksna, zavisi od brzine vožnje, udaljenosti, vremena provedenog u vozilu, doba dana ili godine (skuplje je noću, u špicu, za praznike, nedeljom, zimi, leti...).
- Pošto je plaćanje preko kartica, nema natezanje oko kusura i
ostavljanja nepolaniranog bakšiša zato što taksista nema sitno
- Uber ima sistem ocenjivanje vozača tako da može da se odabere sa kim
se putuje i ko vozi
- Upoznavanje novih ljudi. Neko voli da upoznaje nove ljude, taksisti su
manje više svi isti, a kada se iznajmi rent a car vozilo vi ste sami sa sobom
- Ljubaznost - vozači Ubera su obično ljubazniji od svojih taksi kolega,
posebno onih koji voze za fiksnu platu i nije im bitno koliko vožnji u
danu imaju
Za vozače
- Fleksibilnost - Uber vozač može da vozi koliko hoće, ako je umoran ili
mu se ne vozi samo isključi aplikaciju. Taksisti moraju da voze odrećenu
satnicu čak i ako su umorni ili ne vozi im se noću.
- Uber vozači naplačuju svoje usluge on-line tako da je smanjena
opasnost od pljačke
- Vozač sam bira ture. Ako iz bilo kojeg razloga neće da ide na određenu
destinaciju lako je odbije.
- Dobra zarada. Ovo je dvosmerno, vozač ima dopunsku zaradu a putnik
štedi
- Nema šefa koji gnjavi, naređuje i maltretira.
NEDOSTACI I OPASNOSTI
Za putnike
- Uber vozač nije profesionalan vožač (ne mora da ide na redovne
zdravstvene preglede i da ima nula promila alkohola u krvi)
- Uber vozač koristi svoje vozilo i ne mora da ide na tehnički pregled
- u slučaju saobraćajne nesreće, mušterija štetu
naplaćuje kroz privatnu tužbu, a ne kroz osiguranje vozila
- neretko
se dešavaju i incidenti i kriminalne radnje, napadi na putnike, silovanja,
kidnapvanje putnika, krađe i slično.
Za vozače
- Lako otkazivanje
vožnje može da pravi probleme ako vozilo dođe a putnik otkaže vožnju u poslednji čas. Isto
važi i u obratnom slučaju.
- vozač
mora sam da se brine o popravkama i oštećenjima. Taksi udruženja nekada
učestvuju u ovim troškovima.
- nema
bakšiša. U Uberu nije dozvoljeno uzimati bakšiš, kompanija je vrlo stroga
po tom pitanju
Lutisti uništavaju mašine koje im oduzimaju radna mesta |
Najveća negativna strana je ona zbog
čega su otpori tako veliki, gubitak
radnih mesta. Taksiranjem se bave i ljudi koji su već izgubili svoja radna
mesta u ranije propalim fabrikama, a sada im tehnologija ugrožava i ovaj posao. Taksiisti
i rent a car agencije su dosta investirali
u nova vozila uzeli kredite pod strašno nepovoljnim uslovima i kamatama i sada je njihov rad ugrožen.
Možda još nije došlo vreme za Uber u Srbiji.
Uberu su na Balkanu zatvorena vrata. Država u sprezi sa taksistima je odlučila da ne dozvoli da se ova kompanija "nastani" ovde. A to znači veće cene i upućenost na taksi lobi. Jedino ko može taj lobi i monopl da razbije su rent a car agencije i kombi prevoznici koje bi trebalo da samo malo smanje cene i da budu konkurentne. Oni imaju vozila i iskustvo
ОдговориИзбриши