Električni automobili postaju sve popularniji i postepeno potiskuju klasična vozila sa benzinskim i dizel motorima. Većina razvijenih država imaju planove i već usvojene zakonske rokove za potpuni prelazak na ekološki održiva vozila, neke već do 2030 a druge daju sebi još 2 do 3 decenije. Iako neki smatraju da to nije dovoljno brzo, “zelena tranzicija” u saobraćaju je nezaustavljiva i mnogi vozači još sada razmišljaju o prelasku na vozila sa električnim pogonom.
Električna vozila (EV) se razlikuju od vozila koja koriste fosilna goriva po svojoj strukturi, ali i po načinu vožnje.
Kratak odgovor je - ne.
Ogromna većina električnih automobila uopšte nema brzine, ni kutiju menjača sa zupčanicima, ni kvačilo, ni ručicu menjača sa desna strane na koje smo tako navikli, ni početnicima tako stresnog biranja pravog stepena prenosa.
Imaju samo jednostavni jednobrzinski menjač koji ima 3 režima rada:
Opet kratak odgovor – zato što im nisu potrebne.
Električni motori koji se danas koriste u električnim vozilima proizvode više obrtaja u minuti i daleko su energetski efikasniji. Oni mogu da generišu 20 000 obrtaja u minuti, u poređenju sa 6 000 obrtaja kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem.
Motori sa unutrašnjim sagorevanjem rade efikasno samo unutar određenog opsega obrtaja za dati stepen prenosa, tako da se brzine moraju menjati kako vozilo ubrzava ili usporava. Ako se pogreši u odabiru prave brzine, motor će postaiti neefikasan, trošiti više goriva, biti previše bučan, neće dovoljno snažno “vući” i neće moći da savlada veće nagibe, a ako se pretera sa vožnjom u previše niskoj ili visokoj brzini mogu se izazvati i oštećenja čije saniranje nije ni malo jeftino.
Električni motori nemaju ovaj problem — oni odmah mogu da dostignu 100% svoje snage (slično kao karting). Zbog toga, električna vozila ubrzavaju mnogo lakše i brže od klasičnih vozila.
Činjenica da električna vozila nemaju menjač, znači da su lakša (kutija menjača može u nekim vozilima da bude teška i do 50 kilograma), manje komplikovanija (sistem menjanja brzina se sastoji od mnogo delova), daleko lakša za održavanje (ne postoji potreba od podmazivanja, menjanja ulja, redovnog i skupog servisiranja i zamenena lamele, potisne ploče i ostalih delova), i lakša za vožnju.
Drugim rečima, zbog izuzetno široke krive snage kod EV motora, jednostavno nema nema nikakvih praktičnih razloga vozilu dodati veću težinu, kompleksnost, troškove i unutrašnje otpore koje koje postoje kod menjača.
Kod ovog “lakša za vožnju” već vidimo mnoge kako odmahuju glavom.
Dosta entuzijasta uživa u sportskoj vožnji i vole da voze automobile sa manuelnim menjačem. Žele da osete i kontrolišu snagu svog vozila, da im desna ruka bude na ručici menjača a leva na otvorenom prozoru i da menjaju brzine po svom nahođenju. Za njih je prava tragedija to što električna vozila nemaju menjače.
Proizvođačima vozila koji stalno osluškuju puls tržišta, je to dobro poznato. Neki od njih su odlučili da kod nekih modela zadrže menjač i biranje brzina.
Najpoznatiji u toj kategoriji su Ford Mustang Lithium, koji ima šestostepeni menjač, Porsche Taycan sa automatskim menjačem sa 2 brzine, Jeep Wrangler Magneto, Gateway Ford Bronco i još neki. Još jedan primer je Formula E (radi se o pandanu Formule 1) gde su bolidi na električni pogon, ali imaju 5 stepene menjače. Ali ipak, većina električnih vozila nema menjače.
Električna vozila (EV) se razlikuju od vozila koja koriste fosilna goriva po svojoj strukturi, ali i po načinu vožnje.
Razlike između električnih i klasičnih vozila:
- drugačiji pogon - umesto klasičnog motora sa unutrašnjim sagorevanjem, snagu električnom vozilu daje motor koji radi na struju,
- prisustvo baterije umesto rezervoara za gorivo,
- umesto na benziskoj pumpi, EV može da se napuni i kući ukoliko se poseduje punjač
- kod EV ne postoji menjač i menjanje brzina
Da li električna vozila imaju menjače?
Kratak odgovor je - ne.
Ogromna većina električnih automobila uopšte nema brzine, ni kutiju menjača sa zupčanicima, ni kvačilo, ni ručicu menjača sa desna strane na koje smo tako navikli, ni početnicima tako stresnog biranja pravog stepena prenosa.
Imaju samo jednostavni jednobrzinski menjač koji ima 3 režima rada:
- Napred (za kretanje unapred),
- Rikverc (za kretanje unazad)
- Neutral ili ler (za stajanje u mestu)
Zašto električni automobili nemaju brzine?
Opet kratak odgovor – zato što im nisu potrebne.
Električni motori koji se danas koriste u električnim vozilima proizvode više obrtaja u minuti i daleko su energetski efikasniji. Oni mogu da generišu 20 000 obrtaja u minuti, u poređenju sa 6 000 obrtaja kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem.
Motori sa unutrašnjim sagorevanjem rade efikasno samo unutar određenog opsega obrtaja za dati stepen prenosa, tako da se brzine moraju menjati kako vozilo ubrzava ili usporava. Ako se pogreši u odabiru prave brzine, motor će postaiti neefikasan, trošiti više goriva, biti previše bučan, neće dovoljno snažno “vući” i neće moći da savlada veće nagibe, a ako se pretera sa vožnjom u previše niskoj ili visokoj brzini mogu se izazvati i oštećenja čije saniranje nije ni malo jeftino.
Električni motori nemaju ovaj problem — oni odmah mogu da dostignu 100% svoje snage (slično kao karting). Zbog toga, električna vozila ubrzavaju mnogo lakše i brže od klasičnih vozila.
Činjenica da električna vozila nemaju menjač, znači da su lakša (kutija menjača može u nekim vozilima da bude teška i do 50 kilograma), manje komplikovanija (sistem menjanja brzina se sastoji od mnogo delova), daleko lakša za održavanje (ne postoji potreba od podmazivanja, menjanja ulja, redovnog i skupog servisiranja i zamenena lamele, potisne ploče i ostalih delova), i lakša za vožnju.
Drugim rečima, zbog izuzetno široke krive snage kod EV motora, jednostavno nema nema nikakvih praktičnih razloga vozilu dodati veću težinu, kompleksnost, troškove i unutrašnje otpore koje koje postoje kod menjača.
Da li je moguće imati menjač i u električnom vozilu?
Kod ovog “lakša za vožnju” već vidimo mnoge kako odmahuju glavom.
Dosta entuzijasta uživa u sportskoj vožnji i vole da voze automobile sa manuelnim menjačem. Žele da osete i kontrolišu snagu svog vozila, da im desna ruka bude na ručici menjača a leva na otvorenom prozoru i da menjaju brzine po svom nahođenju. Za njih je prava tragedija to što električna vozila nemaju menjače.
Proizvođačima vozila koji stalno osluškuju puls tržišta, je to dobro poznato. Neki od njih su odlučili da kod nekih modela zadrže menjač i biranje brzina.
Najpoznatiji u toj kategoriji su Ford Mustang Lithium, koji ima šestostepeni menjač, Porsche Taycan sa automatskim menjačem sa 2 brzine, Jeep Wrangler Magneto, Gateway Ford Bronco i još neki. Još jedan primer je Formula E (radi se o pandanu Formule 1) gde su bolidi na električni pogon, ali imaju 5 stepene menjače. Ali ipak, većina električnih vozila nema menjače.
Završne reči
Veliki su izgledi da će motori koji koriste fosilna goriva na kraju otići u istoriju. Oni su jedan od najvećih uzročnika za porast CO2 i ostalih gasova koji su odgovorni za efekat staklene bašte koji nam uništava planetu, i jednostavno moraju da budu zamenjeni ekološki prihvatljivim vozilima. Tu se ne misli samo na automobile, nego i na kamione, avione, vozove, brodove.
Osim ekološke komponente, EV nude i prijatniju vožnju koja ne uključuje menjanje brzina. Neki vozači su time zadovoljni, ali dosta veliki broj njih bi više voleli da zadrže menjač. Da sačekamo da vidimo kako će ići njihova dalja evolucija, možda električna vozila sa menjačem i neće biti tako retki.
Slike: https://www.piqsels.com/
Нема коментара:
Постави коментар