петак, 1. октобар 2021.

5 saveta za bezbednu brzu vožnju


Većina ljudi voli brzu vožnju. Ali voziti brzo nije jednostavno (a ni preporučljivo) i traži veliko iskustvo, vozačke veštine i znanje.

Na početku da odmah ukažemo na to da ovim tekstom ne želimo da promovišemo (pre)brzu i nebezbednu vožnju, nego da sa ovih nekoliko saveta pomognemo vozačima da lakše savladaju umeće brze vožnje.

brzi automobil

1. Biranje pravog automobila


Ovo može izgledati očigledno, ali nisu svi automobili napravljeni za brzu vožnju. Snažan motor sa dosta kubika i konjskih snaga nije dovoljan, potreno je još nešto.

Prvo i osnovno je da vozilo mora da bude sigurno pri velikim brzinama. U nekim automehaničkim radnjama veštački pojačavaju motore, povećavaju njihovu kubikažu, popularno rečeno “budže” motore i time omogućavaju veće brzine, ali to uopšte nije dobra opcija. Ti automobili nisu fabrički napravljeni za velike brzine, a samim tim nisu bezbedni.

Za siguran i brzi auto potreban 
je pravi balans i odnos težine i snage (što više konjskih snaga u što lakšem automobil, znači veća brzina, ali ne i zadovoljavajuću stabilnost na putu). Brzi auto mora da poseduje odličnu stabilnost u krivinama i (veoma važno) moćne kočnice - snažno vozilo zahteva i jednako snažan kočioni sistem.

Ukoliko vaš sopstveni automobil nije adekvatan i ne omogućuje veće brzine, možete da ga iznajmite u nekoj od rent a car agencija.

Ukratko, naš savet je da ukoliko vozilo nije fabrički napravljeno za velike brzine prilagodite se i vozite sporije. Bezbednost nema alternativu.


2. Pravilno sedenje


Jedna od najvećih grešaka vozača je nepravilno sedenje u vozilu. Posebno je ono bitno ukoliko se brzo vozi, zato što pri većim brzinama i mala neudobnost utiče na vožnju.

Prva stvar na koju treba obratiti pažnju je položaj nogu. Kada se papučice kočnice i gasa pritiskaju do kraja, noge treba da ostanu blago savijene.

Treba pronaći i pravilan položaj ruku na volanu. One treba da budu blago savijene, udobne i malo odmaknute.

Za pronalaženje idealne pozicije, sedište treba pomerati napred i nazad sve dok se ona ne postigne.



3. Isključite radio


Većina ljudi voli da sluša muziku dok voze. Muzika pokreće i tera vozača da pritisne na papučicu gasa, posebno kada ga neka numera baš “pogodi”.

Međutim, slušanje muzike tokom brze vožnje nije dobra ideja. Vozači trkačkih automobila dobro znaju koliko je važno pri velikim brzinama „slušati“ vozilo, njegov motor, njegove točkove, amortizere, krckanje karoserije...

Glasna muzika smeta koncentraciji i usporava reflekse. A kada se brzo vozi, brzina refleksa je i te kako važna.

Istraživanja su pokazala da kada se muzika pušta na 95 decibela, dužina vremena reakcije se povećava za 20%. To je ozbiljan problem kada treba da se naglo zakoči pri brzini većoj od 120 km/h.


4. Pravilno postavljene ruke


Pri velikim brzinama udar čak i u manji kamenčić ili rupa na putu može da izbije volan iz ruku, posebno ako se on drži labavo.

Zato pri velikim brzinama volan treba da se drži čvrsto, sa obe ruke i tako da one budu malo odmaknutijte jedna od druge.

Važno je reći i to da ne sme se voziti jednom rukom. Kada se prolazi kroz krivine ili kada treba da se skrene, obe ruke moraju da budu na volanu. Čak i kada mora na kratko (ali samo na kratko) da se prekrste.


5. Gledajte daleko


Što vozač brže vozi to mora da gleda dalje ispred sebe.

To omogućava da na vreme vidi potencijalni problemi i opasnosti i da blagovremeno reaguje.

Ako vozač dok ulazi u krivinu gleda u nju, već je zakasnio.

Postoji izreka koja kaže: „gledaj gde želiš da ideš“. Vozač treba stalno da vizualizuje trajektoriju kojom želi da vozi. U idealnom slučaju, ta linija bi trebala da bude što je moguće ravnija.




Završna reč


vozilo na trkačkoj stazi
Brza vožnja nudi adrenalinsko iskustvo i uzbudđenje. Ali nemojte dozvoliti da vas brzina potpuno obuzme i da zaboravite na vašu i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju.

Ukoliko uslovi na putu to ne dozvoljavaju, nemojte da žurite i olabavite pritisak na papučicu gasa.

Birajte puteve koje omogućavuju brzu vožnju, široke autoputeve koji su dizajnirani baš za takvu vožnju, ali nemojte nikada, ponavljamo nikada, da prekoračite ograničenja brzina koja su jasno vidljiva na saobraćajnim znacima.

Kod nas je brzina na autoputevima ograničena na 130 km/h, u nekim zemljama kao što je Nemačka ta ograničenja ne postoje, ali to ne znači da možete da jurite koliko želite.

U tim zemljama postoje trkačke staze koje su namenjene amaterima i gde može da se iznajmi trkačko vozilo, instruktor brze vožnje, i gde svako ko želi (i naravno može da plati) može da testira svoje veštine i reflekse u brzoj vožnji.



1 коментар:

  1. Čini mi se da s godinama, vozim malo sporije, ali i sigurnije. Ne ulećem u rizične situacije i čuvam i sebe od drugih, i druge od sebe. Ali to je valjda normalno, zove se zrelost i sigurnost.

    ОдговориИзбриши