четвртак, 18. фебруар 2016.

Održavanje automobila


Svaki vlasnik zna da ukoliko želi da njegov automobil bude siguran, manje troši, da duže traje, mora da ga pravilno i redovno održava. Rent a car agencije koje posluju u Beogradu redovno servisiraju i održavaju svoju flotu automobila, tako da se njihovi  klijenti ne moraju brinuti o bezbednoj i prijatnoj vožnji. 

Šta spada u redovno održavanje?

Zamena motornog ulja
image of motor oilOvo je jedna od najvažnijih radnji pri održavanju. Potrebno je koristiti motorno ulje koje je navedeno u preporukama i upustvima proizvožeča vozila. Svaki automobil zahteva različiti interval i vrsta motorng ulja, ali previlo je da se ono menja na svakih 7 500 km - 8 000 km. Izdržljivija vozila zahtevaju menjanje na 40 000 km.


Menjanje filtera za motorno ulje
Redovna promena filtera za ulje štite motor i produžavaju njegov vek trajanja. Najbolji su filtri koji imaju odvodni ventil koji omogućuje brže podmazivanje gornjih delova motora. Koji će se filter koristiti zavisi od preporuke u uputstva proizvođača, a menja se kada se menja i ulje.

image of filteri
Filteri za vazduh
Filteri za vazduh su važni zbog pravilnog i kompletnog sagorevanja, održavanja čistih indžektora, smanjivanju potrošnje goriva i boljih performansi motora. Menjaju se na svakih 25 000 km.

Zamena ulja u menjaču
Uloga ulja u sistemu transmisije je da olakša menjenje brzina, da štiti zupčanike i da štedi gorivo. Razni proizvođači sugerišu različite intervale zamene, od 100 000 do 150 000 km. Noviji modeli imaju zatvorenu kutiju menjača i ulje se uopšte ne menja. Kod modela gde je menjanje ulja neophodno, ono mora da se izvede stručno, na vreme i najbolje kod majstora u servisu. Ne treba da se štedi na kvalitetu ulja, mora da se koristi ono  koje je navedeno u specifikaciji za taj auto, menjaje se izvodi pri radnoj temperaturi motora.

Svećice i sistem za palenje
svecice imageSvećice omogućuju lakše sagorevanje goriva, čiste izduvne gasovi i bolju potrošnju goriva. U zavisnosti od motora i tipa svećica interval je različit, kreće se od 50 000 km do 150 000 pređenih kilometara. Što se tiče sistema za palenje, on je kod novih modela potpuno kompjuterizovan i fabrički naštelovan, tako da osim menjanja svećica nisu potrebna druge radnje (stariji sugrađani se verovatno sećaju kada su se svećice morale čistiti šmirglom). Kablovi za svećice se retko menjaju, ali potrebno je redovno ih proveravati.

Zamena  tečnosti za zaštitu motora od smrzavanja (antifriz)

tecnost za hlađenje
Tečnost za hlađenje kod novih automobila (proizvedenih posle 1998) se menja na svakih 100 000 km ili na 5 godina. Kod starijih modela menja se češće - kod baš starih - svake zime. Kada se menja antifriz, potrebno je iz sistema potpuno odstraniti staru tečnost, koja ima primese prašine i izduvnih gasova, nema potrebnu viskoznost i neophodne performanse, tako da ne vrši svoju funkciju.

Gumena i plastična creva u sistemu za grejanje i hlađenje
Posle dužeg vremena eksploatacije ako se ne zemene na vreme, ova creva su podložna pucanju i propuštanju tečnosti. Zato je potrebno redovno da se  proveravaju i servisiraju.

Tečnost u servo upravljaču
Ukoliko se nivo ove tečnosti smanji ispod minimalno dozvoljene količine, mogu da se pojave oštećenja na upravljačkom sistemu i poteškoće u upravljanju vozilom. Neki proizvođači ne dozvoljavaju promenu ove tečnosti, a kod onih gde je neophodno, treba koristiti tečnost koju su naveli u specifikacijama.

Zamena sredstva za čišćenje stakla
Treba izbegavati vodu, pošto ona zimi ledi i oštećuje sistem za pranja prozora. Rezervoar za ovu tečnost mora stalno da bude pun, tako da je potrebno redovno ga proveravati.

Kočnice
Kočnice su vrlo bitne zbog bezbednosti vozila, i neophodno je redovno proveravati i popravljati sve njihove delove:

Pločice
image of brakesKada se pločice na kočnicama potroše čuje se karakteristični metalni zvuk, ukoliko se one potroše i dođu na 10 do 15 % od svoje prvobitne veličine, mogu da oštete diskove. Potrebno je da se menjaju ih na svakih 30 000 do 100 000 km u zavisnosti od stila vožnje, težine i starosti vozila, da li se vuče prikloca i drugih faktora.

Gurtne i doboši na zadnijim kočnicama
Gurtne se menjaju po potrebi, preporučuje se njihova provera na svakih 25 000 km. Ukoliko se prašina i nečistoča redovno i temeljito čisti, neće biti potrebna njihova zamena.

Glicerin u kočnicama
Tečnost može da iscuri iz sistema, da dođe u kontakt sa vodom ili da se zaprlja. Na taj način gubi glicerin od svojih hidrauličnih svojstava i kočenje je nesigurno a vožnja opasna. Interval promena tečnosti zavisi od proizvođača i on je naveden u uputstvu.

Kaiševi na motoru
Ukoliko su oštećeni, napukli, suvi, ili ispuštaju neprirodne i neobične zvuke mogu da oštete ili onemoguće rad motora, klima uređaja, električnog i drugih sistema na motoru, tako da je potrebno redovno proveravati ih i menjati po potrebi.

Rebrasti kaiš
U većini svojih modela proizviđači ne ugrađuju ovaj kaiš, ali tamo gde ga ima, ukoliko se on ošteti i otkine može da ošteti ventile i druge delove motora. Potrebno je menjati ga na svakih 100 000 do 200 000 km.

Klima uređaj
mašina za menjanje freona
Potrebno je redovno proveravati freon (jednom godišnje), ako iscuri to je znak da negde u sistemu ima pukotina. Osim toga, freon mora da se zameni pošto se tokom višegodišnje eksploatacije on „prlja“, gubi od svojih osobina. Za zamenu freona i instalacija je potrebno koristiti ovlašćene servise koji imaju posebne mašine za njegovu zamenu.

Provera pritiska u gumama
Ne treba pumpati gume do maksimuma, svaki proizvođač ima svoje preporuke koliki taj pritisak treba da bude. U svakom slučaju, jednom mesečno ili pri sipanju goriva potrebno je proveriti taj pritisak, time se produžuje vek pneumatika, smanjuje potrošnja goriva i unapređuje sigurnost vožnje.

Rotacija pneumatika
Na ovaj način se produžuje njihov vek. Kamioni imaju rotaciju na 6 000km, dok laki automobili na oko 15 000.
image of pneumatic rotation
Rotacija pneumatika

Balansiranje i centriranje točkova
Tokom vožnje točkovi polako gube od svog fabričkog štelovanja, pri čemu se oni oštećuju, upravljanje je otežano, volan počinje da trese, auto „vuče“ levo ili desno (a posebno je to izraženo ako trpe udarce kada naiću na udarne rupama - a naši putevi su ih puni). Ukoliko se primete ti znakovi otežane vožnje, potrebno je otići u servis i izvršiti centriranje i balansiranje guma. Na ovaj način se omogućuje sigurna vožnja i produžava se njihov vek.






1 коментар: