Svaki vlasnik zna
da ukoliko želi da njegov automobil bude siguran, manje troši, da duže traje, mora
da ga pravilno i redovno održava. Rent a car agencije koje posluju u Beogradu redovno servisiraju i održavaju svoju flotu automobila, tako da se njihovi klijenti ne moraju brinuti o bezbednoj i prijatnoj vožnji.
Šta spada u redovno održavanje?
Zamena motornog ulja
Ovo je jedna od
najvažnijih radnji pri održavanju. Potrebno je koristiti motorno ulje koje je
navedeno u preporukama i upustvima proizvožeča vozila. Svaki automobil zahteva
različiti interval i vrsta motorng ulja, ali previlo je da se ono menja na svakih
7 500 km - 8 000 km. Izdržljivija vozila zahtevaju menjanje na 40 000 km.
Menjanje filtera za motorno ulje
Redovna promena
filtera za ulje štite motor i produžavaju njegov vek trajanja. Najbolji su
filtri koji imaju odvodni ventil koji omogućuje brže podmazivanje gornjih
delova motora. Koji će se filter koristiti zavisi od preporuke u uputstva
proizvođača, a menja se kada se menja i ulje.
Filteri za vazduh su
važni zbog pravilnog i kompletnog sagorevanja, održavanja čistih indžektora, smanjivanju potrošnje goriva
i boljih performansi motora. Menjaju se na svakih 25 000 km.
Zamena ulja u menjaču
Uloga ulja u
sistemu transmisije je da olakša menjenje brzina, da štiti zupčanike i da štedi
gorivo. Razni proizvođači sugerišu različite intervale zamene, od 100 000 do
150 000 km. Noviji modeli imaju zatvorenu kutiju menjača i ulje se uopšte ne
menja. Kod modela gde je menjanje ulja neophodno, ono mora da se izvede
stručno, na vreme i najbolje kod majstora u servisu. Ne treba da se štedi na
kvalitetu ulja, mora da se koristi ono koje
je navedeno u specifikaciji za taj auto, menjaje se izvodi pri radnoj
temperaturi motora.
Svećice i sistem za palenje
Svećice omogućuju
lakše sagorevanje goriva, čiste izduvne gasovi i bolju potrošnju goriva. U zavisnosti
od motora i tipa svećica interval je različit, kreće se od 50 000 km do 150 000
pređenih kilometara. Što se tiče sistema
za palenje, on je kod novih modela potpuno kompjuterizovan i fabrički naštelovan,
tako da osim menjanja svećica nisu potrebna druge radnje (stariji sugrađani se
verovatno sećaju kada su se svećice morale čistiti šmirglom). Kablovi za svećice se retko menjaju, ali
potrebno je redovno ih proveravati.
Zamena tečnosti za zaštitu motora od smrzavanja (antifriz)
Tečnost za hlađenje
kod novih automobila (proizvedenih posle 1998) se menja na svakih 100 000 km
ili na 5 godina. Kod starijih modela menja se češće - kod baš starih - svake zime.
Kada se menja antifriz, potrebno je iz sistema potpuno odstraniti staru tečnost,
koja ima primese prašine i izduvnih gasova, nema potrebnu viskoznost i
neophodne performanse, tako da ne vrši svoju funkciju.
Gumena i plastična creva u
sistemu za grejanje i hlađenje
Posle dužeg vremena
eksploatacije ako se ne zemene na vreme, ova creva su podložna pucanju i
propuštanju tečnosti. Zato je potrebno redovno da se proveravaju i servisiraju.
Tečnost u servo upravljaču
Ukoliko se nivo ove
tečnosti smanji ispod minimalno dozvoljene količine, mogu da se pojave oštećenja
na upravljačkom sistemu i poteškoće u upravljanju vozilom. Neki proizvođači ne
dozvoljavaju promenu ove tečnosti, a kod onih gde je neophodno, treba koristiti
tečnost koju su naveli u specifikacijama.
Zamena sredstva za čišćenje
stakla
Treba izbegavati
vodu, pošto ona zimi ledi i oštećuje sistem za pranja prozora. Rezervoar za ovu
tečnost mora stalno da bude pun, tako da je potrebno redovno ga proveravati.
Kočnice
Kočnice su vrlo
bitne zbog bezbednosti vozila, i neophodno je redovno proveravati i popravljati
sve njihove delove:
Pločice
Kada se pločice na
kočnicama potroše čuje se karakteristični metalni zvuk, ukoliko se one potroše
i dođu na 10 do 15 % od svoje prvobitne veličine, mogu da oštete diskove. Potrebno
je da se menjaju ih na svakih 30 000 do 100 000 km u zavisnosti od stila
vožnje, težine i starosti vozila, da li se vuče prikloca i drugih faktora.
Gurtne i doboši na zadnijim kočnicama
Gurtne se menjaju
po potrebi, preporučuje se njihova provera na svakih 25 000 km. Ukoliko se
prašina i nečistoča redovno i temeljito čisti, neće biti potrebna njihova
zamena.
Glicerin u kočnicama
Tečnost može da
iscuri iz sistema, da dođe u kontakt sa vodom ili da se zaprlja. Na taj način
gubi glicerin od svojih hidrauličnih svojstava i kočenje je nesigurno a vožnja
opasna. Interval promena tečnosti zavisi od proizvođača i on je naveden u
uputstvu.
Kaiševi na motoru
Ukoliko su
oštećeni, napukli, suvi, ili ispuštaju neprirodne i neobične zvuke mogu da
oštete ili onemoguće rad motora, klima uređaja, električnog i drugih sistema na
motoru, tako da je potrebno redovno proveravati ih i menjati po potrebi.
Rebrasti kaiš
U većini svojih
modela proizviđači ne ugrađuju ovaj kaiš, ali tamo gde ga ima, ukoliko se on ošteti
i otkine može da ošteti ventile i druge delove motora. Potrebno je menjati ga
na svakih 100 000 do 200 000 km.
Klima uređaj
mašina za menjanje freona |
Provera pritiska u gumama
Ne treba pumpati
gume do maksimuma, svaki proizvođač ima svoje preporuke koliki taj pritisak
treba da bude. U svakom slučaju, jednom mesečno ili pri sipanju goriva potrebno
je proveriti taj pritisak, time se produžuje vek pneumatika, smanjuje potrošnja
goriva i unapređuje sigurnost vožnje.
Rotacija pneumatika
Na ovaj način se
produžuje njihov vek. Kamioni imaju rotaciju na 6 000km, dok laki automobili na
oko 15 000.
Balansiranje i centriranje točkova
Tokom vožnje
točkovi polako gube od svog fabričkog štelovanja, pri čemu se oni oštećuju,
upravljanje je otežano, volan počinje da trese, auto „vuče“ levo ili desno (a posebno
je to izraženo ako trpe udarce kada naiću na udarne rupama - a naši putevi su ih
puni). Ukoliko se primete ti znakovi otežane vožnje, potrebno je otići u servis
i izvršiti centriranje i balansiranje guma. Na ovaj način se omogućuje sigurna
vožnja i produžava se njihov vek.
Za one koji se slabo razumeju u odrzavanje auta ovaj tekst moze da koristi.
ОдговориИзбришиVećina ljudi ne obraća previše pažnju na održavanje svog automobila, da li zbog nezainteresovanosti, nemanje vremena, prezaposlenosti... Rent a car agencije su zato siguran izbor, oni rade sa relativno novim vozilima koje se stalno proveravaju i odvoze na redovne i vanredne servise
ОдговориИзбриши