Vrste saobraćajnih sredstava u Beogradu
Mapa Beograda |
Uvod - karakteristike Beograda
Beograd je glavni grad Srbije i njen industrijski, politički, obrazovni, saobraćajni centar. Grad se proteže na površini od 360km2 i leži na obalama 2 velike reke, Save I Dunava, sa Šumadijeske strane reljef je brdovit, a sa sremske i na levoj strani Dunava je ravnica koja je nekada bila bara. Po poslednjem popisu u njemu žive oko 1,6 miliona stanovnika, a sa dnevnim fluktacijama može se reći da u gradu žive i rade oko 2 miliona, možda i svih 2,5 miliona. Geografski položaj grada je u isto vreme njegov „blagoslov i njegova kletva“. Za saobraćajne i urbanističke stručnjake koji su zaduženi za rešavanje saobraćajnih problema Beograda, geografski položaj i reljef su veliki izazov. Osim prirodnih karakteristike, nedostatak kontinuiranog i celishodnog urbanističkog planiranja kroz istoriju, u velikoj meri determiniraju karakter i vrste saobraćajnih rešenja koja su u upotrebi.
Beogradska transportna infrastruktura
Osnovno pitanje je: na koji način
prebaciti stanovnike grada sa jednog na drugi kraj grada? Kako radnici da
stignu do svojih radnih mesta, učenici da stignu do svojih škola, bolesni ljudi do
bolnica, domačice do pijace, penzioneri do Košutnjaka? Odgovor sadrži više vrsta prevoza:
- Vazdušni saobračaj
- Železnički saobraćaj
- Drumski saobraćaj
- Rečni saobraćaj
Vazdušni saobračaj
U Beogradu
postoje dva aerodroma: međunarodni aerodrom Nikola Tesla i aerodorom u Batajnici. Aerodrom Nikola Tesla doživljava u poslednjih
nekoliko godina veliki podem, broj putnika i letova je u stalnom porastu, ove
godine je prešla „magičnu“ brojku od 3,5 miliona, prognoze su da će ovaj
aerodrom da koriste celih 4 i više miliona putnika. Veliki impuls je dolazak
arapske kompanije Etihad, koja upravlja nacionalnom vazduhoplovnom kompanijom „Air
Serbia“.
Aerodrom u Batajnici je vojni
aerodrom i kao takav je zatvoren za civilni saobraćaj, postoje planovi i vizije
da se on otvori za kargo saobraćaj i za manje letelice. Ta odluka je u
nadležnosti državnih organa.
Postoje još dva mala aerodroma, koji su namenjeni sportskoj i poljoprivrednoj
avijaciji: „Lisičji jarak“ i aerodorom u Staroj Pazovi. Sportski aerodrom Lisičji Jarak |
Železnički saobraćaj
Nedovoljno iskorišćen - iako u svetu važi kao najeftiniji način komutacije u velikim gradovima.
Svaki veliki pa čak i srednje veliki grad u Evropi ima metro, Beograd ga na žalost nema (pitanje je i dali će ga nekad
imati). Ali pošto je grad značajno železničko čvorište, postoji respektabilna
mreža nadzemnih pruga, sa 41 stanica, od kojih su 2 podzemne, koja se koristi
za međunarodni i unutrašnji putnički i teretni transport. Za lokalni saobraćaj je aktivna samo 1 linija, nazvana „BG voz“ koja
je u sistemu integrisananog gradskog saobraćaja, Ona kreće od Batajnice
do Pančevačkog mosta.
Bg voz |
Drumski saobraćaj
Preovladavajući način transporta. Gomila vozila i neverovatne gužve su sasvim
jasan pokazatelj koju vrstu prevoza Beograđani najviše koriste. U gradu postoje
oko 500 000 registrovanih automobila. Osnovni hendikep je nedovoljni kapacitet putne
infrastrukture za toliko vozila. Izgrađeno je vrlo malo mostova. Na Dunavu je do sada postojao samo jedan, Pančevački most,
a ovih dana se očekuje puštanje mosta koji če povezivati Zemun sa tzv. „Trećim
Beogradom“ (naselja, Borča, Ovča, Kotež itd.. Most je poznat i pod imenom „Kineski
most“ pošto ga grade Kinezi. Na Savi imamo Brankov most, stari Savski most, stari
i novi železnički most, Gazelu, i Most na Adi. To je svakako premalo za ovoliko
stanovnika, tako da što se saobraćaja tiće mostovi su „uska grla“.
Gužva |
Druga karakteristika je ta da zbog nepovoljnog terena, ne postoje radijalne saobraćajnice
koji bi povezivali saobraćajnice I reda i tako ih rasterećivale. Ulice su
planirane pre više decenija, kada je bilo manje stanovnika i motornih vozila,
tako da nisu dimenzionirane da prime današnji saobraćaj. Posledice kao što su gužve, nedostatak parking mesta, zagađenje
i česte saobraćajne nesreće zbog svega ovog su vrlo izražene.
Tramvaj u Beogradu |
Ko nema automobil ili ne voli da se probija kroz grad i da traži parking
mesto, upućen je na gradski prevoz. Gradski prevoz obavlja - Gradsko Saobraćajno preduzeće „Beograd“(GSP).
Ono svoju delatnost obavlja pomoću 1018 autobusa, 131 trojebusa i 250 tramvaja.
Dali je to dovoljno, pitanje je za putnike u jutarnjim i popodnevnm „špicevima“.
Prosečna starost voznog parka je oko 11
godina.
Gradski prevoz Beograd
|
Ukoliko nemate stomak za vožnju gradskim prevozom, možete da pozovete taksi (ima ih dosta), ili da iznajmite vozilo iz rent-a-car agencija. Tako je daleko udobnije ali i malčice skuplje.
Rečni saobraćaj
Vrlo potcenjen. Beograd leži na 2 velike i plovne, reke koje pružaju velike mogućnosti, kroz Dunav vodi i evropski koridor 7, po njemu plove veliki teretni i putnički brodovi, od Nemačke do Crnog mora i Ukrajine, ali se ne uopšte ne koriste za lokalni saobraćaj. Bilo je nekih pokušaja da se nekoliko brodica ubace u sistem GSP-a, ali nije se došlo do profitabilnog rešenja. Jedino tokom leta radi linija Ada Ciganlija - Novi Beograd (Blok 70), i to privatnim čamcima. Svakako, neiskorišćena prilika.Brod na Dunavu |
Zaključak
Kada se pogledaju svakodnevne gužve, ne može se dati zaključak da je
saobraćaj u Beogradu dobro rešen. Trend je u razvijenom svetu da se u velikim
gradovima smanjuje upotreba automobila i da se putnici orijentiraju više na metro
i železnički prevoz, ali barem za sada u Beogradu su automobili glavno prevozno
sredstvo. Treba još puno rada, investicija, planiranja i kreativnog razmiljanja
da bi se unapredio transportni sistem grada, kako bi on bio dostojan velegrada.
Neke od ideja je veća upotreba bicikala,
malo više pešaćenja ili na primer - žičara. Malo futuruzma za kraj ne može
da škodi.
Podrzavam pešačenje i biciklizam. Metro je neophodan u Beogradu, a velika je šteta što je rečni saobraćaj neiskorišćen. Pre nekoliko godina je postojala jedna rečna gradska linija sa kojom se moglo uz legitimaciju za prevoz voziti, ali je to brzo ukinuto.
ОдговориИзбришиŽičara verovatno ima najbolju perspektivu :) Biciklističke staze na Novom Beogradu su dobro urađene, ali stari deo grada je problematičan u svakom pogledu.
ОдговориИзбриши