петак, 8. јануар 2016.

Budućnost automobila, auto industrije i saobraćaja


Proizvođaći automobila i tehnologija
Veliki proizvođači automobila vole tehnologiju. Barem je tako bilo do sada. Ali došla su nova vremena, pravila igre počinju da se menjaju, i postoje naznake da se debeli profiti auto industrije  mogu preliti ka nekim novim igračima koji dolaze iz tehnološkog sektora.
Prvi je „povukla nogu“ Tesla Motors, kompanija iz Silikonske doline koja proizvodi električne automobile. Google već više godina eksperimetiše sa autonomnim automobilom koji može da sam da obilazi prepreke, pešake, i druga vozila, na ovom polju se ubacuje i Amazon, Apple je objavio nameru da proizvede električni automobil...
Oni su do sada prodavali svoje proizvode auto koncernima, koji su polako postali zavisni od njih, pošto za kupca automobila je postalo važnije šta on ima od opreme, a ne kako izgleda i kakva mu je motor. Firme koje se bave proizvodnjom softvera i koji poseduju velike baze podataka, koriste svoju ekspertizu na ovom polju kako veliku komparativnu prednost i pokazuju ambiciju da samo proizvode automobile.   
Klasični automobilski giganti su to prepoznali, pa po onoj narodnoj: „ako ne možeš da ih pobediš, ti im se pridruži“, surađuju sa tehnološkim firmama. Postoje naznake saradnje Google - Ford, Ford - Amazon; BMW, Dajmler i Audi su kupili od Nokie Heru, firmu koja radi sa kartama, kako ne bi bili zavisni od Google Maps, i td.
Pitanje je da li to tehnološke firme koriste auto proizvođače da bi stekli neophono znanje ili obratno. Da li će na budućim modelima pisati Mercedes (pokreće ga Google) ili Google (pokreće ga Mercedes)?

Autonomna vozila
Već sada postoje sistemi za automatsko parkiranje i automatski piloti za vožnju po pravim autoputevima, ali ovo je nešto revolucinarno. Velike su mogućnosti ispred vozila bez vozača. Na primer, autonomna vozila mogu da vas odvezu na posao, i da se vrate po vašu decu i da ih odbace do škole, pa da odu po vašu taštu kako bi je transportovali do lekara. Deluje futuristički, ali Google je do sada obavio 2,1 miliona kilometara vožnje po javnim putevima i objavio je da će do 2020 početi sa serijskom proizvodnjom. Drugi izvori smatraju da je realnije da se to desi 2030.
Najveći problem autonomna vozila imaju pri lošem vremenu, pošto senzori nisu tako dobri, ali smatra se da će se to rešiti. Veći je problem sa državnim regulatorima, kada će oni biti dovoljno uvereni da puste ovakva vozila na ulice (ili bolje rečeno koje će lobiranje prevagnuti)

Car sharing, auto klubovi, taksi aplikacije
Osim što joj tehnološke firme otimaju tržište, auto industrija ima još jedan problem. Postoji

mogućnost da ljudi više neće želeti da poseduju svoj automobil. To se već sada primećuje kod mladih ljudi koji žive u gradovima, gde je parking prostor problematičan i gde su saobraćajne gužve ogromne. Oni ne žele da imaju svoj autmobil, koji je do sada bio statusni simbol, koji im pravi troškove a ne mogu efikasno da ga koriste, i koji brzo gubi od svoje vrednosti.
Alternativna rešenja kako što je deljenje automobila (car sharing) i auto klubovi su u velikom naletu. O car sharingu smo već pisali, pojavio se i u Beogradu, mada za sada sa skromnim rezultatima.
U isto vreme Uber, francuski BlaBlaCar, kineski Didi Dache i slični taksi servisi  koji koriste aplikacije za pametne telefone i koji su značajno jeftiniji od regularnih taksista brzo napreduju.
Auto klubovi omogućuju vozačima da iznajme auto na kraće vreme, (i do 15 minuta) i imaju rast svojih operacija od 30% godišnje i predviđaju da do 2020 imaju 26 miliona članova. Agencije koje su se dosada bavile sa iznajmljivanjem automobila, formiraju svoje klubove. Tako, Avis poznata međunarodna kompanija poseduje svoj autoklub, nazvan ZipCar, Dajmler poseduje Car2Go, BMW Drive Now. Počeo je i Ford sa testiranjem svoji car-charing u Americi i auto kluba u Britaniji. Već smo rekli, „ako ne možeš da ih pobediš....“





2 коментара: