Proizvođaći automobila i tehnologija
Veliki proizvođači automobila
vole tehnologiju. Barem je tako bilo
do sada. Ali došla su nova vremena, pravila igre počinju da se menjaju, i postoje
naznake da se debeli profiti auto industrije mogu preliti ka nekim novim igračima koji dolaze
iz tehnološkog sektora.
Prvi je „povukla
nogu“ Tesla Motors, kompanija iz Silikonske
doline koja proizvodi električne automobile. Google već više godina eksperimetiše sa autonomnim automobilom koji može da sam da obilazi prepreke, pešake,
i druga vozila, na ovom polju se ubacuje i Amazon,
Apple je objavio nameru da proizvede
električni automobil...
Oni su do sada prodavali svoje proizvode auto
koncernima, koji su polako postali zavisni od njih, pošto za kupca automobila je
postalo važnije šta on ima od opreme, a ne kako izgleda i kakva mu je motor. Firme
koje se bave proizvodnjom softvera i koji poseduju velike baze podataka,
koriste svoju ekspertizu na ovom polju kako veliku komparativnu prednost i
pokazuju ambiciju da samo proizvode automobile.
Klasični
automobilski giganti su to prepoznali, pa po onoj narodnoj: „ako ne možeš da ih
pobediš, ti im se pridruži“, surađuju sa tehnološkim firmama. Postoje naznake
saradnje Google - Ford, Ford - Amazon; BMW, Dajmler
i Audi
su kupili od Nokie Heru, firmu koja radi
sa kartama, kako ne bi bili zavisni od Google Maps,
i td.
Pitanje je da li to
tehnološke firme koriste auto proizvođače da bi stekli neophono znanje ili
obratno. Da li će na budućim modelima pisati Mercedes (pokreće ga Google) ili
Google (pokreće ga Mercedes)?
Autonomna vozila
Već sada postoje
sistemi za automatsko parkiranje i automatski piloti za vožnju po pravim
autoputevima, ali ovo je nešto revolucinarno. Velike su mogućnosti ispred vozila bez vozača. Na primer, autonomna vozila mogu da vas odvezu na
posao, i da se vrate po vašu decu i da ih odbace do škole, pa da odu po vašu
taštu kako bi je transportovali do lekara. Deluje futuristički, ali Google je do sada obavio 2,1 miliona
kilometara vožnje po javnim putevima i objavio je da će do 2020 početi sa serijskom
proizvodnjom. Drugi izvori smatraju da je realnije da se to desi 2030.
Najveći problem
autonomna vozila imaju pri lošem vremenu, pošto senzori nisu tako dobri, ali
smatra se da će se to rešiti. Veći je problem sa državnim regulatorima, kada će
oni biti dovoljno uvereni da puste ovakva vozila na ulice (ili bolje rečeno
koje će lobiranje prevagnuti)
Car sharing, auto klubovi, taksi aplikacije
mogućnost da ljudi više neće želeti da poseduju svoj automobil. To se već sada primećuje kod mladih ljudi koji žive u gradovima, gde je parking prostor problematičan i gde su saobraćajne gužve ogromne. Oni ne žele da imaju svoj autmobil, koji je do sada bio statusni simbol, koji im pravi troškove a ne mogu efikasno da ga koriste, i koji brzo gubi od svoje vrednosti.
Alternativna rešenja
kako što je deljenje automobila (car sharing) i auto klubovi su u velikom naletu. O car sharingu smo već pisali,
pojavio se i u Beogradu, mada za sada sa skromnim rezultatima.
U isto vreme Uber, francuski BlaBlaCar, kineski Didi
Dache i slični taksi servisi koji koriste aplikacije za pametne telefone i
koji su značajno jeftiniji od regularnih taksista brzo napreduju.
Auto klubovi omogućuju vozačima
da iznajme auto na kraće vreme, (i do 15 minuta) i imaju rast svojih operacija
od 30% godišnje i
predviđaju da do 2020 imaju 26 miliona članova. Agencije koje su se dosada
bavile sa iznajmljivanjem automobila,
formiraju svoje klubove. Tako, Avis poznata međunarodna kompanija poseduje svoj
autoklub, nazvan ZipCar, Dajmler poseduje
Car2Go,
BMW Drive Now.
Počeo je i Ford sa testiranjem svoji car-charing u Americi i auto kluba u
Britaniji. Već smo rekli, „ako ne možeš da ih pobediš....“
Elektricni automobili ce se polako uvoditi u nasu upotrebu kako se nebi ugrozili benzinci i dizelasi tj. automobilska industrija.
ОдговориИзбришиČekaju nas i ovekve stvarčice Pametni putevi
ОдговориИзбриши