недеља, 3. април 2016.

Šta očekuje rent a car industriju u budućnosti


 Iznajmljivanje automobila je veliki biznis, smatra se da se godišnje u ovoj industrijskoj grani vrti oko 40 milijardi dolara. Malo se zna da je na početku u dvadesetim godinama 19 veka usluge rent a car agencija najviše koristili šverceri i pljačkaši banaka. Ali posao se raširio i ove usluge koriste poslovni ljudi, grupe studenata koji dele troškove, familije koji hoće da posete neko mesto, putnici na aerodromima koji  traže trasnport do grada...

Na svetskim tržištima dominiraju 3 firme: Herc, Avis Budžet i Enterprajs koji imaju udeo od oko 90 % tržišta u SAD, a prisutni su skoro u svim državama. Posebno ih ima na aerodromima gde postoji najveća potreba za njihovim uslugama (Herc i Avis Budžet imaju zajedno oko dve trećine aerodromskih operacija u svetu).


Karakteristično je bilo da oni već decenijama drže monopol, održavaju i dogovaraju cene na takvom nivou da ograničavaju razvoj manjih kompanija i nisu se previše trudili da se nadmeću i poboljšaju svoje usluge.
Ali nešto se menja, tehnološka dostignuća unose promene i u ovoj sferi, tako da rent a car agencije, čak i veliki igrači, moraju da menjaju svoju poslovnu filosofiju pošto trpe udare iz više pravaca:

  • aplikacije za pametne telefone
Proces iznajmljivanja vozila nekad je povezan sa čekanjem u redovima na šalterima i gubljenjem vremena i živaca. Umorni putnici nemaju puno energije za razumevanje svih onih podataka i ekstra opcija koje se nude u ugovorima i kojima ih zatrpavaju radnici na šalterima rent a car kompanija.  Pametni telefoni omogućuju online rezervacije tako što klijent popunjava obrazac a kompanija mu šalje kod za otključavanje autmobila koji ga čeka na obeleženom parkingu. Na ovaj način se preskaču redovi i klijent može da sedne u svoj unapred rezervisani automobil a da uopšte ne sretne službenike firme. Na ovaj način posedovanje šaltera na aerodromu i plaćanje ljudi koji ga opslužuju postaje nepotrebno.


  • Novi biznis modeli u iznajmljivanju i delenju vozila
To su „Caršering“, autoklubovi (forma deljenja automobila koji se „podiže“ sa parkinga  pri tome koristi se kartica kluba, i ostavlja se na parkingu koji je najbliži destinaciji), Uber, Taxify i sl. Auto klubove posebno vole mladi vozači, a teorija kaže da kada oni stasaju da kupe svoj prvi automobil kupiće taj na kog su već navikli u autoklubu.

  • Pojačan interes proizvođača automobila da se sami upuste u ovu sferu.
Proizvođači automobila se polako vraćaju biznisu koji si svojevremeno napustili. Malo se zna da je Ford posedovao Herz, A General Motors je bio suvlasnik u Avisu, Reno ima franšizu koja se bavi izdavanjem svojih električnih vozila, Dajmler ima svoju rent a car firmu Car2Go, koja ima svoje ispostave u oko 30 gradova u Evropi i Americi.

  • Autonomna vozila

Očekuje se da ova vozila donesu revolucionarne promene. Najdalje je otišao Google sa svojim vozilom koje je dosada prešao 500 000 km bez incidenta. Ova vozila koriste senzore kako bi locirale prepreke koje im se nalaze na putu, a moćni procesor obrađuje informacije brže i tačnije od ljudskog mozga, pazi na saobraćajne znake, na prekoračenje brzine, na pešake, bicikliste i druga vozila. Ovakvim vozilom je moguće izaći sa prijateljima na piće i bezbedno se vratiti kući, završavati radne zadatke dok se putuje ne gubeći vreme u saobraćaju, poslati decu u školu, samo nebo je granica.
image of self driving car from google
Googlovo autonomno vozilo

  • Pametni automobili

Zamislite situaciju da Vas automobil pozdravi po imenu, namesti upravljač i sedište po vašim karakteristikama, poveže se sa vašim kompjuterom ili vašim pametnim telefonom kako bi skinuo plan vožnje, gde i kada treba da stignete, kakvu muziku volite. To je već sada moguće, Google (ponovo on) je razvio aplikaciju Android Auto za smartfon koja povezuje Google nalog klijenta sa kompjuterom u automobilu koji preuzima podatke smeštene u istoriji naloga, i koje koristi da prilagodi vožnju željama i potrebama putnika.

  • Auto koji se sam poravlja

Ukoliko klijent ošteti auto on mora da plati za štetu, posebno su česte i neprijatne ogrebotine. Ali pojavio se novi izum: auto boja koja se sama obnavlja  Radi se o specijalnoj komponenti koja apsorbuje sunčeve zrake i tu energiju koristi da bi sanirala ogrebotine. Naravno, ukoliko je oštećenje veliko, ne može se popraviti, ali za manje ogrebotine je vrlo efikasno.




Umesto zaključka


Ove promene utiču (još bolje je reći uticaće) na rent a car agencije na taj način što će one morati da poseduju i da nabavljaju ovakva vozila kako bi ostali u trci, ali auto-industrija, kako i visoko tehnološke firme (Google, Amazon, Apple, Tesla Motors) koje ulaze u ovaj sekto, imaju velike komparativne prednosti, mogu se uspešnije izboriti za svoje interese i istisnuti već etablirane rent a car kompanije. One moraju da budu svesni šta ih očekuje kako bi na vreme i spremni dočekali ove promene i promene svoje poslovanje kako bi ostale konkurentne na tržištu.

3 коментара:

  1. Za ocekivati je ekoloska vozila na elektricni i solarni pogon.

    ОдговориИзбриши
  2. Jedan od mogućih pravaca razvoja rent a car agencije je i iznajmljivanje auta sa vozačem, ali i dugoračan anjam vozila tz abonman program. Dosada su ove stvari bili rezervisani za luksuznija vozila, limuzine i sl., ali mogu se iznajmljivati i manja jeftinija vozila.

    ОдговориИзбриши