Iznajmljivanje automobila je veliki biznis, smatra se da se
godišnje u ovoj industrijskoj grani vrti oko 40 milijardi dolara. Malo se zna
da je na početku u dvadesetim godinama 19 veka usluge rent a car agencija
najviše koristili šverceri i pljačkaši banaka. Ali posao se raširio i ove
usluge koriste poslovni ljudi, grupe studenata koji dele troškove, familije
koji hoće da posete neko mesto, putnici na aerodromima koji traže trasnport do grada...
Na svetskim tržištima dominiraju 3 firme: Herc, Avis Budžet i Enterprajs
koji imaju udeo od oko 90 % tržišta u SAD, a prisutni su skoro u svim državama.
Posebno ih ima na aerodromima gde postoji najveća potreba za njihovim uslugama (Herc i Avis Budžet imaju zajedno oko dve trećine aerodromskih
operacija u svetu).
Karakteristično je bilo da oni već decenijama
drže monopol, održavaju i dogovaraju cene na takvom nivou da ograničavaju razvoj
manjih kompanija i nisu se previše trudili da se nadmeću i poboljšaju svoje
usluge.
Ali nešto se menja, tehnološka dostignuća unose promene
i u ovoj sferi, tako da rent a car
agencije, čak i veliki igrači, moraju da menjaju svoju poslovnu filosofiju pošto
trpe udare iz više pravaca:
- aplikacije za pametne telefone
Proces iznajmljivanja
vozila nekad je povezan sa čekanjem u redovima na šalterima i gubljenjem vremena
i živaca. Umorni putnici nemaju puno energije za razumevanje svih onih podataka i ekstra opcija koje se nude u ugovorima i kojima ih zatrpavaju radnici na
šalterima rent a car kompanija. Pametni
telefoni omogućuju online rezervacije tako što klijent popunjava obrazac a kompanija
mu šalje kod za otključavanje autmobila koji ga čeka na obeleženom parkingu. Na
ovaj način se preskaču redovi i klijent može da sedne u svoj unapred rezervisani
automobil a da uopšte ne sretne službenike firme. Na ovaj način posedovanje
šaltera na aerodromu i plaćanje ljudi koji ga opslužuju postaje nepotrebno.
- Novi biznis modeli u iznajmljivanju i
delenju vozila
To su „Caršering“, autoklubovi (forma deljenja automobila koji se „podiže“ sa
parkinga pri tome koristi se kartica
kluba, i ostavlja se na parkingu koji je najbliži destinaciji), Uber, Taxify i sl. Auto klubove posebno
vole mladi vozači, a teorija kaže da kada oni stasaju da kupe svoj
prvi automobil kupiće taj na kog su već navikli u autoklubu.
- Pojačan interes proizvođača
automobila da se sami upuste u ovu sferu.
Proizvođači automobila se polako vraćaju biznisu
koji si svojevremeno napustili. Malo se zna da je Ford posedovao Herz, A General
Motors je bio suvlasnik u Avisu, Reno
ima franšizu koja se bavi izdavanjem svojih električnih vozila, Dajmler ima svoju rent a car firmu Car2Go, koja ima svoje ispostave u oko
30 gradova u Evropi i Americi.
- Autonomna vozila
Očekuje se da ova vozila donesu revolucionarne
promene. Najdalje je otišao Google
sa svojim vozilom koje je dosada prešao 500 000 km bez incidenta. Ova vozila
koriste senzore kako bi locirale prepreke koje im se nalaze na putu, a moćni
procesor obrađuje informacije brže i tačnije od ljudskog mozga, pazi na saobraćajne
znake, na prekoračenje brzine, na pešake, bicikliste i druga vozila. Ovakvim vozilom
je moguće izaći sa prijateljima na piće i bezbedno se vratiti kući, završavati
radne zadatke dok se putuje ne gubeći vreme u saobraćaju, poslati decu u školu,
samo nebo je granica.
Googlovo autonomno vozilo |
- Pametni automobili
Zamislite situaciju da Vas
automobil pozdravi po imenu, namesti upravljač i sedište po vašim karakteristikama,
poveže se sa vašim kompjuterom ili vašim pametnim telefonom kako bi skinuo plan
vožnje, gde i kada treba da stignete, kakvu muziku volite. To je već sada
moguće, Google (ponovo on) je razvio
aplikaciju Android Auto za smartfon koja povezuje Google nalog klijenta sa kompjuterom u automobilu
koji preuzima podatke smeštene u istoriji naloga, i koje koristi da prilagodi
vožnju željama i potrebama putnika.
- Auto koji se sam poravlja
Ukoliko klijent ošteti auto on mora da plati za štetu, posebno su česte i
neprijatne ogrebotine. Ali pojavio se novi izum: auto boja koja se sama obnavlja Radi se o specijalnoj komponenti koja apsorbuje
sunčeve zrake i tu energiju koristi da bi sanirala ogrebotine. Naravno, ukoliko
je oštećenje veliko, ne može se popraviti, ali za manje ogrebotine je vrlo
efikasno.
Umesto zaključka
Ove promene utiču (još bolje je reći uticaće) na rent a car agencije na taj način što će one morati da poseduju i da
nabavljaju ovakva vozila kako bi ostali u trci, ali auto-industrija, kako i
visoko tehnološke firme (Google, Amazon,
Apple, Tesla Motors) koje ulaze u ovaj sekto, imaju velike komparativne
prednosti, mogu se uspešnije izboriti za svoje interese i istisnuti već
etablirane rent a car kompanije. One moraju da budu svesni šta ih očekuje kako
bi na vreme i spremni dočekali ove promene i promene svoje poslovanje kako bi ostale konkurentne na tržištu.
Enterprise car rental?
ОдговориИзбришиuvf car rental
Za ocekivati je ekoloska vozila na elektricni i solarni pogon.
ОдговориИзбришиJedan od mogućih pravaca razvoja rent a car agencije je i iznajmljivanje auta sa vozačem, ali i dugoračan anjam vozila tz abonman program. Dosada su ove stvari bili rezervisani za luksuznija vozila, limuzine i sl., ali mogu se iznajmljivati i manja jeftinija vozila.
ОдговориИзбриши