уторак, 07. октобар 2014.

Električni automobili budućnost rent a car usluga

ELEKTRIČNI AUTOMOBILI - REŠENJE ZA BUDUĆNOST

Kraj fosilnih goriva?
U svetu postoji konsenzus da će jednog dana fosina goriva (tu spada ugalj, nafta, prirodni gas) na kojima počiva današnji svet, biti potrošena i ispcrpljenja. Taj momenat se stalno odlaže otkrivanjem novih nalazišta nafte i gasa, ali kad-tad nafta će prestati da curi ili biće previše skupa da bi se vadila. Čovečanstvo ima sve manje vremena da se prilagodi, i zemlje i agencije koje imaju resurse i pamet, rade na ovom slučaju i spremaju razna scenarija „za šta posle“.



Jedna od (možda najozbiljnijih) posledica nestanka nafte biće i zaustavljanje saobraćaja. Ako se na vreme ne pronađe novo pogonsko gorivo svet može zaličiti na scene iz kultnog filma „Poludeli Maks“ (Mad Max). Ima više ideja i opcija čime da se zameniti nafta i spreči kolaps našeg modernog života na koji smo tako navikli. Jedno od rešenja su vozila na električni pogon (EV). 

Efekat staklene bašte unosi nervozu u kreatore i motore svetske privrede. Sa jedne strane profit sa druge zdrava životna sredina. Za sada profit nema alternativu kod velikih zagadjivača naše sredine.

Verovatno bi i ponuda vozila na električni pogon bila neuporedivo veća, kako kod proizvodjača, dilera, tako i kod ponude električnih vozila kod renta kar agencija, kada bi svest o njenim prednostima, a pre svega svest o zdravoj životnoj sredini bila jača od pohote za profitom. Naravno, to neće moći da se desi preko noći, ali nadamo se da će pravda trijumfovati. 

Ova tehnologija već postoji i konstantno se razvija i unapređuje i sva su predviđanja da je ona dobitna kombinacija za budućnost saobraćaja. Zašto nije došlo još danas do masovne upotrebe EV? Prvo da pogledamo njihove dobre i loše strane. 


Dobre strane:


  • Ekonomičnost - troše znatno manje energije od klasičnih motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Radi se na konceptu gde nema jedan centralni (elektro) motor čija snaga se prenosi na točkove, nego na svakom točku postoji manji motor koji direktno pokreće točak (to se već primenjuje kod električnih vozova i šinobusa). Tako se smanjuje gubitak energije u prenosu i u menjaču. 
  • Praktičnost - vlasnici EV mogu da pune baterije automobila kući za vreme noćnih sati kada je cena struje manja, i ne mora da se gubi vreme po pumpama za gorivo. 

  • Smanjuje se zagađenje životne sredine - električna vozila ne ispuštaju CO2 i druge štetne gasove u atmosferi. (Tu treba imati u vidu šinjenica da se zagađenje prenosi na druga mesta, u slučaju na primer da se električna energija proizvodi u termoelektranama na ugalj)
  • Nema buke - EV su skoro nečujna, toliko nečujna da se traži od njihovih proizvođača da vozilo namerno pravi veću buku kako bi ih pešaci/biciklisti zapazili


Ograničavajući faktori
  • Cena - nažalost električna vozila su (još) skupa, cena im ne pada tempom kako se mislilo. Ako se uporede električni i klasični automobili u istoj klasi, EV su skuplji za oko 6000-10000 dolara 
  • Problemi sa baterijama - baterije su neefikasne i teške, sporo se pune, nisu bezbedne i sigurne. Ograničavaju dužinu puta i vremena koji EV mogu da pređu sa jednim punjenjem. Tehnologija još nije uspela da nađe idealno rešenje, može se reći da budućnost EV zavisi u najvećoj meri od razvoja električnih baterija. 

  • Potreba za većom proizvodnjom električne energije Masovnom upotrebom EV biće potrebna i veća količina električne energije. Nužno treba izgraditi nove kapacitete, a još nije jasno od kojih izvora će potrebna električna energija da se dobija. Postoji dilema da li graditi nuklerake, koje javnost baš i ne prihvata sa previše entuzijazma, ili termoelektrane na ugalj koje su najeftinije ali najviše zagađuju atmosferu, ili one na gas, koji je postao politički problem. Najelegantnije rešenje su obnovljivi izvori energije (OIE) kao što su vetrenjače, biomasa ili solarni paneli. Moguće je postići sinergiju između proizvodnje i skladištenja iste što je danas jedan od većih problema. Struja koja je proizvedena u OIE ima nestalan karakter (vetar ne duva jednako preko celog dana, sunce ne greje noću) ona ne može da se konzervira i upotrebi kasnije tako da se OIE moraju isključivati. Ovako ta energija preko noći može da se skladišti u baterijma automobila. 
  • Nedostatak mreže stanica za punjenje. Prva mreža stanice za punjenje EV na svetu je počela da radi u Kaliforniji. Potebno je dosta vremena i novca da se takva mreža podigne.
  • Jedan od problema koji je malo sakriven je i taj da države oporezuju benzin i druga goriva i time pune svoje budžete, tako kada bi sa razvojem EV one gube veliki deo svojih fiskalnih prihoda. 

Električna vozila i rent a car usluge

Električna vozila nisu neka daleka budućnost, ona su već izraženije prisutna na ulicama razvijenih zemalja. Činjenica da su neuporedivo manje štetna po okolinu, čini ih privlačnijim, kako za odgovorne gradkse vlasti tako i za odgovorne pojedince. 

Samim tim, i rent a car agencije kao novi tip ponude sve češće imaju i vozila na električni pogon
Ona su posebno pogodna za gradski saobraćaj, za taksi prevoz, za rent-a-car agencije. Ipak, do masovne upotrebe treba rešiti još puno tehničkih i finansijskih problema, potrebno je dosta rada, dosta investicija, ali nesumnjivo je da će EV zameniti klasične automobile možda i brže nego što se predviđalo. 

Naša svest kao pojedinca i gradjanina, kao i naša potražnja za vozilima na električni pogon, na primer kod rent a car firmi, taxi prevoznika, može značajno uticati i na njihovu poslovnu politiku u pogledu nabavke ovih vrsta vozila.





3 коментара:

  1. Na nasim prostorima elektricna vozila ce da sacekaju bar jo 50 godina jer zaostajemo za svetom bar toliko, koristicemo i dalje usluge rent a car agencija koja u svom voznom parku imaju klasicne automobile.

    ОдговориИзбриши
  2. Nikad ne reci nikad. Kompjuteri postoje samo par decenija a kao da postoje 1000. Bez njih je danas teško zamisliti naše postojanje. Civlizacija napreduje brže nego što možemo da pretpostavimo, a električni automobili su u razvijenim zemljama realnost.

    ОдговориИзбриши
  3. Doci ce kada pojeftine, jos bolje receno kada se budu pojavili polovni automobili, kada ih sutnu sa apada kod nas i budu kostali 1-2 K

    ОдговориИзбриши