Auto industrija je
vrlo važna kako za pojedinca, tako i za svetsku ekonomiju. Sa jedne strane
postoji rastuća potreba modernog čoveka za transportnim sredstvima, a sa druge
strane dobija na važnosti i sama njihova aktivnost proizvodnje vozila. Od
kondicije i razvijenosti auto industrije zavise radna mesta, standard
stanovnika, a neke države su skoro u potpunosti zavisne od nje..
Kakva je sudbina
auto industrije? Kakvi će biti automobili sutrašnjice? Ova pitanja nisu samo
retorička, o nima se dosta razmišlja, i još nije dat jedinstven i konačan
odgovor.
Faktori koji determinišu razvoj auto industrije
Razvoj
auto-indsutrije zavisi od nekoliko faktora, a najvažniji su:
- Demografske promene - rast svetskg stanovništva i
potražnje za automobilima
- Urbanizacija - rast gradova i urbanih područja
- Klimatske promene
- Kraj fosilnih goriva
Rast stanovništva
Svetsko stanovništvo godišnje poraste za oko 70 miliona ljudi. Raste stanovništvo
a raste i potreba za prevoznim sredstvima. Raste i standard i sve više ljudi
može da priušti sebi automobil. Zemlje koje danas imaju nizak standard postaju
sve bogatije, i stanovnici tih država kupuju sve više i više automobila. Fabrike
automobila moraće da prširuju svoje kapacitete kako bi odgovorile na povećanju
potražnju.
Urbanizacija
Sve više ljudi žive u gradovbima. Prema podacima
Ujedinjenih nacija oko 54 % svetskog stanovništva je urbano a do
2050 očekuje se da taj procent naraste na 65 %. Posledica - gužve u gradovima, zagađenje,
nedostatak parking prostora.
Klimatske promene
Klima se menja, iako u to ne veruju baš svi, prosečna godišnja temperatura
se povećala, merodavni stručnjaci procenjuju da će ona do 2050 biti veća za 1,5
stepen, a to je mnogo. Razlog je povećevanje koncentravcije CO2 i
drugih gasova koji stvaraju efekt staklenika. Za veliki deo ovih gasova
odgovorni su vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, i treba voditi
računa da se one koliko mogu ograniče. Već su donesene nekoiko međunarodnih rezolucija
koje imaju za cilj smanjivanje količine CO2 i drugih štetnih gasova u
atmosferi. Auto industrija mora da vodi računa i da prati sve strože standarde.
Fosilna goriva nisu neiscrpna
Nafta je ovih dana pojeftinila,
ali to ne znači da će tako i da ostane. Očekuje se da se rezerve nafte smanjuju
i cene da rastu. Nove tehnologije uspevaju da odlože taj kraj, što nam daje još
vremena da se prilagodimo. Naravno, točkovi ne smeju da stanu, i već sada mora
da se razmišla šta posle ere fosilnih goriva.
Kakav će biti automobil budućnosti?
Imajući sve ove faktore u vidu, foto-robot automobila budućnosti se nazire. On treba da bude manji,
lakši, štedljiviji, okretniji, sa dobrim manevarskim sposobnostima, da ne zagađuje
okolinu, da bude pouzdan. Za saobrađaj
kroz grad su bolji manji autmobili. Mali volumen je daje veću fleksibilnost u
probijanju kroz gradsku gužvu i lakše nalaženje parking mesta. Taksisti i
rent-a-car agencije
koje posluju u velikim gradovima to najbolje znaju.
Pravci razvoja
Kako odgovoriti na
sve ove zahteve? Nema jedinstvenog odgovora, još se nije stiglo do „Svetog
Grala“. Navodino samo neke pravce razvoja i koncepte (po našem mišljenju
najrealnije) na kojima se danas radi i koje mogu da dovedu do automobila
budućnosti.
- Poboljšavanje efikasnosti postojećih vozila
- Automobili na
biomasu (biodizel i etanol)
- Električni automobili
- Hibridna vozila ili „plug-in“ hibridi
- Automobili na hidrogen (tj. Vodonik - H2)
Poboljšanje efikasnost motora i vozila
Današnji automobili
su daleko od idealnih i mogu da se poboljšavaju. Povećava se efikasnost motora sa
unutrašnjim sagorevanjem, kako bi se smanjila potrošnja, tako da se nekadašnjih
preko 10 litara benzina na 100 km, savremeni automobili troše ispod 4-5 l/km. Zasluge za to pripadaju novim tehnologijama: direktno
ubrizgavanje goriva u cilindre pod kontrolom kompjutera, bolji prenos,
efikasniji pneumatici, bolja aerodinamika i još dosta toga.
Primer automobila sa "malom" potrošnjom goriva |
BMW sa šasijom od karbonskih vlakana |
Automobili na etanol i biodizel
Pre par godina je izgledalo
da je ovo dobitno rešenje. Ideja je bila da se kukuruz, soja i druge biljne
vrste, iskoriste za dobivanje goriva, biodizel i bio etanol. Ali kao posledica se
javilo poskuplenje hrane u svetu. Umesto za ljude, žitarice su išle za
automobile. Sjedinene Američke Države su subvencionirale cene kukuruza za proizvodnju
biodizela, što je dovelo do poskuplenja kukuruza u svetu, tako da siromašni
Meksikanci nisu mogli da priušte sebi tradicionalne tortilje od kukuruza. Pod
tim pritiskom, vlade su rešile da ograniče procenat žitarica koje se koriste za
gorivo. Uspešna je možda samo priča u Brazilu, gde se iz šećerne trske proizvodi
etanol, ali Brazil ima nepregledna i plodna polja koja dozvoljavaju intenzivno
gajenje, a to je teško primenljivo na drugim mestima.
Električni automobili
Električni automobil |
Velike se nade polažu u električne automobile ali ne
ide sve po planu. Svakako da su ovi automobili štedljiviji, ne zagađuju
okolinu, ali imaju i dosta negativnih strana, Skupi su, nema dovoljno stanica za
punjenje, još nije rešen problem sa baterijama
koje su nepouzdane, teške, i još nemaju dovoljan kapacitet. Ali nije se stalo
sa njihovim razvojem, ulaže se dosta, i očekuje se napredak.
Hibridna vozila ili „plug-in“ hibridi
Kod ovih
automobila se kombinuju elektromotori sa manjim benzinskim motorom. Osnovnu
snagu daju elektromotori koji crpe snagu iz baterija, a kada se baterije isprazne,
onda se aktivira benzinski motor koji ih puni. Ovi automobili poseduju sisteme koje
pri kočenju i ubrzavanju pretvaraju tako stvorenu kinetičku energiju u struju. Potrošnja
je drastično manja, ali ostaje problem baterija i visoke cene.
Automobili na hidrogen
Kao gorivo koristi
se vodonik, koji sagoreva u takozvaniim gorivnim ćelijama. Tu se odvija hemijska
reakcija između vodonika i kiseonika, i dobija struja i voda. Ova struja
pokreće motor. To znači da nema izduvnih gasova. Tojota
je već izbacila i serijski automobil na vodonik - Mirai.
Toyota Mirai - prvi serijski automobil na hidrogen |
Sa jednim punjenjem
vodonika ovaj automobil može preći 650 km. Tojota planira da počne sa manjim
serijama pošto se radi o novoj tehnologija, i treba pažljivo da se testira.
Negativna strana - nedostak stanica za punjenje vodnikom, i velika cena
automobila (Mirai košta.80 000 dolara)
.
Zaključak
Ovo su samo neke od
ideja, ima ih još, manje ili više futuristički, kao što su vozila na sunčevu
energiju, vozila kojima upravlja kompjuter i gde je vozač višak (samo treba ubediti
ljude da povere volan kompjuteru), vozila iz 3D štampača-svako će moći da proizvede
svoj automobil ili moped, i još puno toga. U tekstu smo obradili samo neke primemere
koji imaju najrealnije šanse za uspeh.
Automobil bez vozača kompanije Google |
Važno je reći da
auto-industrija nema jedinstven odgovor, postoji više vizija, i radi se u više različitih pravaca. U SAD
se na priemr, više voze hibridni automobili, u Evropi se više radi na poboljšavanju
efikasnosti i uvođenje elektronike u vozila, Japanci razvijaju vozila na
hidrogen. Svaka od ovih solucija ima svoje pozitivne i negativne strane. Još se
ne zna šta će pobediti, a možda je rešenje neka kombinacija svih navedenih
rešenja.
Verovatno je kombinacija svih ovih industrijskih resenja nesto sto ce biti najbolji izbor za automobile buducnosti. S obzirom na sve vecu gustinu naseljenosti u gradovima, manji i savremeniji automobili ce biti neophodni za normalo funkcionisanje i kretanje u saobracaju.
ОдговориИзбришиRazvoj automobilske industrije jos dugo ce da se zasniva na nafti, prelazak na neke druge izvore energije mora biti postepeno ako uzmemo u obzir koliko je ljudi zavisno od naftne idunstrije.
ОдговориИзбришиJa jedino ne znam kako bih poverila volan kompjuteru :) sve ostalo mogu da prihvatim i zamislim u nekoj blizoj buducnosti.
ОдговориИзбриши