недеља, 28. фебруар 2016.

Održavanje automobila II deo

Da dodamo ovom tekstu još nekoliko saveta:

Noviji modeli imaju servo upravljače, kako bi se produžio vek trajanja istog, upravljač ne treba da se okreće do kraja, a isot tako treba izbegavati njegovo okretanje dok je automobil u mirovanju.

 Ukoliko motor ima turbo punjač, potrebno je sačekati nekoliko sekundi pre nego što se isključi motor automobila.

Ne treba voziti sa premalo ili previše okretaja motora, tako se on opterećuje i smanjuje se njegov radni vek.

Iako deluje da je za naše uslove malo deplasirano (ko sad ima pare da puni rezervoar do kraja), ali poželjno je da rezervoar bude pun barem do pola. Tako se izbegava da pumpa za gorivo povuće talog sa dna rezervoara koji može da zapuši dovodne kanale za gorivo. Iz istog razloga potrebno ne treba  puniti gorivo na benzinskim pumpama neposredno posle odlaska cisterne.


Dobro razmisliti da li da se za gradsku vožnju iznajmi automobil, veće kubikaže, SUV ili terenac. Osim veće potrošnje goriva njima ne prija gradska vožnja (stani kreni, česta stajanja zbog semafora, nagla kočenja i startovanja) koja je naporna za motor automobila, posebno kada se radi o automobilima sa velikom kubikažom. Zato nije na odmet povremeno izaći na autoput i malo ga produvati (naravno paziti na ograničenja brzine).


Ne zaboraviti podići ručnu kočnicu kada se auto parkira.


Kad se zimi temperature spuste ispod nule, postoji navika da vlasnici nekoliko minuta zagrevaju svoje automobile. To je stara navika iz vremena kada su postojali karburatori i kada je zagrevanje motora u leru imalo smisla. Osim buke koja uznemirava susede (zamislite situaciju kada neko zagreva ispred zgrade staru „bubu“ u 6:30 ujutru), oslobađaju se izduvni gasovi koji su štetni za životnu okolinu. Novi modeli imaju elektronsko ubrizgavanje goriva u cilindru, imaju senzore koji mere spoljašnu temperaturi i na osnovu tog podatka kompjuter prisposobljava rad motora. Dovoljno je da motor radi oko 30 sekundi pre kretanja kompjuter brže diže radnu temepraturu auto pošto vozilo više nije u leru nego se kreće.   


Postoji još jedan razlog zašto neki vlasnici insistiraju na zimskom zagrevanju vozila: udobnije je sedeti u toploj kabini, nego čekati da se ona zagreje tokom vožnje. I ovaj argument su nove tehnologije rešili: grejači su danas dosta jaki i zagreju kabinu za nekoliko minuta, a u serijsku opremu spadaju i grajači u sedištima. 

четвртак, 18. фебруар 2016.

Održavanje automobila


Svaki vlasnik zna da ukoliko želi da njegov automobil bude siguran, manje troši, da duže traje, mora da ga pravilno i redovno održava. Rent a car agencije koje posluju u Beogradu redovno servisiraju i održavaju svoju flotu automobila, tako da se njihovi  klijenti ne moraju brinuti o bezbednoj i prijatnoj vožnji. 

Šta spada u redovno održavanje?

Zamena motornog ulja
image of motor oilOvo je jedna od najvažnijih radnji pri održavanju. Potrebno je koristiti motorno ulje koje je navedeno u preporukama i upustvima proizvožeča vozila. Svaki automobil zahteva različiti interval i vrsta motorng ulja, ali previlo je da se ono menja na svakih 7 500 km - 8 000 km. Izdržljivija vozila zahtevaju menjanje na 40 000 km.


Menjanje filtera za motorno ulje
Redovna promena filtera za ulje štite motor i produžavaju njegov vek trajanja. Najbolji su filtri koji imaju odvodni ventil koji omogućuje brže podmazivanje gornjih delova motora. Koji će se filter koristiti zavisi od preporuke u uputstva proizvođača, a menja se kada se menja i ulje.

image of filteri
Filteri za vazduh
Filteri za vazduh su važni zbog pravilnog i kompletnog sagorevanja, održavanja čistih indžektora, smanjivanju potrošnje goriva i boljih performansi motora. Menjaju se na svakih 25 000 km.

Zamena ulja u menjaču
Uloga ulja u sistemu transmisije je da olakša menjenje brzina, da štiti zupčanike i da štedi gorivo. Razni proizvođači sugerišu različite intervale zamene, od 100 000 do 150 000 km. Noviji modeli imaju zatvorenu kutiju menjača i ulje se uopšte ne menja. Kod modela gde je menjanje ulja neophodno, ono mora da se izvede stručno, na vreme i najbolje kod majstora u servisu. Ne treba da se štedi na kvalitetu ulja, mora da se koristi ono  koje je navedeno u specifikaciji za taj auto, menjaje se izvodi pri radnoj temperaturi motora.

Svećice i sistem za palenje
svecice imageSvećice omogućuju lakše sagorevanje goriva, čiste izduvne gasovi i bolju potrošnju goriva. U zavisnosti od motora i tipa svećica interval je različit, kreće se od 50 000 km do 150 000 pređenih kilometara. Što se tiče sistema za palenje, on je kod novih modela potpuno kompjuterizovan i fabrički naštelovan, tako da osim menjanja svećica nisu potrebna druge radnje (stariji sugrađani se verovatno sećaju kada su se svećice morale čistiti šmirglom). Kablovi za svećice se retko menjaju, ali potrebno je redovno ih proveravati.

Zamena  tečnosti za zaštitu motora od smrzavanja (antifriz)

tecnost za hlađenje
Tečnost za hlađenje kod novih automobila (proizvedenih posle 1998) se menja na svakih 100 000 km ili na 5 godina. Kod starijih modela menja se češće - kod baš starih - svake zime. Kada se menja antifriz, potrebno je iz sistema potpuno odstraniti staru tečnost, koja ima primese prašine i izduvnih gasova, nema potrebnu viskoznost i neophodne performanse, tako da ne vrši svoju funkciju.

Gumena i plastična creva u sistemu za grejanje i hlađenje
Posle dužeg vremena eksploatacije ako se ne zemene na vreme, ova creva su podložna pucanju i propuštanju tečnosti. Zato je potrebno redovno da se  proveravaju i servisiraju.

Tečnost u servo upravljaču
Ukoliko se nivo ove tečnosti smanji ispod minimalno dozvoljene količine, mogu da se pojave oštećenja na upravljačkom sistemu i poteškoće u upravljanju vozilom. Neki proizvođači ne dozvoljavaju promenu ove tečnosti, a kod onih gde je neophodno, treba koristiti tečnost koju su naveli u specifikacijama.

Zamena sredstva za čišćenje stakla
Treba izbegavati vodu, pošto ona zimi ledi i oštećuje sistem za pranja prozora. Rezervoar za ovu tečnost mora stalno da bude pun, tako da je potrebno redovno ga proveravati.

Kočnice
Kočnice su vrlo bitne zbog bezbednosti vozila, i neophodno je redovno proveravati i popravljati sve njihove delove:

Pločice
image of brakesKada se pločice na kočnicama potroše čuje se karakteristični metalni zvuk, ukoliko se one potroše i dođu na 10 do 15 % od svoje prvobitne veličine, mogu da oštete diskove. Potrebno je da se menjaju ih na svakih 30 000 do 100 000 km u zavisnosti od stila vožnje, težine i starosti vozila, da li se vuče prikloca i drugih faktora.

Gurtne i doboši na zadnijim kočnicama
Gurtne se menjaju po potrebi, preporučuje se njihova provera na svakih 25 000 km. Ukoliko se prašina i nečistoča redovno i temeljito čisti, neće biti potrebna njihova zamena.

Glicerin u kočnicama
Tečnost može da iscuri iz sistema, da dođe u kontakt sa vodom ili da se zaprlja. Na taj način gubi glicerin od svojih hidrauličnih svojstava i kočenje je nesigurno a vožnja opasna. Interval promena tečnosti zavisi od proizvođača i on je naveden u uputstvu.

Kaiševi na motoru
Ukoliko su oštećeni, napukli, suvi, ili ispuštaju neprirodne i neobične zvuke mogu da oštete ili onemoguće rad motora, klima uređaja, električnog i drugih sistema na motoru, tako da je potrebno redovno proveravati ih i menjati po potrebi.

Rebrasti kaiš
U većini svojih modela proizviđači ne ugrađuju ovaj kaiš, ali tamo gde ga ima, ukoliko se on ošteti i otkine može da ošteti ventile i druge delove motora. Potrebno je menjati ga na svakih 100 000 do 200 000 km.

Klima uređaj
mašina za menjanje freona
Potrebno je redovno proveravati freon (jednom godišnje), ako iscuri to je znak da negde u sistemu ima pukotina. Osim toga, freon mora da se zameni pošto se tokom višegodišnje eksploatacije on „prlja“, gubi od svojih osobina. Za zamenu freona i instalacija je potrebno koristiti ovlašćene servise koji imaju posebne mašine za njegovu zamenu.

Provera pritiska u gumama
Ne treba pumpati gume do maksimuma, svaki proizvođač ima svoje preporuke koliki taj pritisak treba da bude. U svakom slučaju, jednom mesečno ili pri sipanju goriva potrebno je proveriti taj pritisak, time se produžuje vek pneumatika, smanjuje potrošnja goriva i unapređuje sigurnost vožnje.

Rotacija pneumatika
Na ovaj način se produžuje njihov vek. Kamioni imaju rotaciju na 6 000km, dok laki automobili na oko 15 000.
image of pneumatic rotation
Rotacija pneumatika

Balansiranje i centriranje točkova
Tokom vožnje točkovi polako gube od svog fabričkog štelovanja, pri čemu se oni oštećuju, upravljanje je otežano, volan počinje da trese, auto „vuče“ levo ili desno (a posebno je to izraženo ako trpe udarce kada naiću na udarne rupama - a naši putevi su ih puni). Ukoliko se primete ti znakovi otežane vožnje, potrebno je otići u servis i izvršiti centriranje i balansiranje guma. Na ovaj način se omogućuje sigurna vožnja i produžava se njihov vek.






четвртак, 4. фебруар 2016.

Vožnja po kiši


 Koliko god izgledalo lako i naivno, vožnja po kiši traži veliku koncentraciju, pažnju i veštinu od vozača. Vozila se po kišnom vremenu ponašaju drugačije nego po suvom vremenu, drugačije je kočenje, ubrzavanje ili okretanje.Posebno je opasno kada leti posle suvog i toplog vremena padne velika količina vode, koju atmosferska kanalizacija ne može brzo skloni sa ulica, i ulice se pretvore u bujice i više liče ne neki planinski potok nego na ulicu.


Saveti za vožnju po kiši:


  • Vozač mora da drži obe ruke na volanu, da ne prična preko mobilnog telefona (ili još gore kuca SMS poruke) ida pazi šta se dešava ispred i iza njega.

image on rain on road

  • Provera guma - preko njih auto ostvaruje kontakt sa kolovozom. Potrebno je proveriti pritisak i dubinu šara. Za vožnju po vodi posebno je važna dubina šara na gumi, pošto se preko njih voda sklanja ispod nagazne površine gume. Ukoliko su gume izlizane i šare nisu dublje od 15 mm, pod hitno ih morate zameniti. Ako iznajmljujtete automobil kod neke rent a car agencije možete biti mirni, pošto oni vode računa da njihovi automobili budu sigurni.

    image rupe na putu

  • Provera brisača. Neki vozači potcenjuju brisače, ne vode računa o njima, ne zamenjuju ih ukoliko su oštećeni ili slomljeni, pa kada dođe do većih padavina nastaju problemi.
  • Namažite prozore i šoferšajbnu i sa nekim sredstvom koji omogućuje „proklizavanje“ vode na staklu.
  • Uključiti poziciona svetla. Ovo je posebno je važno kada je vidljivost veoma mala, kada ima i magle. Tako se automobil bolje pozicionira na putu i ostali vozači mogu lakše da ga primete.
  • Držanje rastojanja i prilagođavanje brzine. Potrebno je držati veće rastojanja od uobičajenog za suvo vreme i dati sebi dovoljno vremena za zaustavljanje ako se nešto nepredviđeno desi ispred vas.
  • Uključiti grejače na staklima. Svi automobili novije generacije imaju grejače na prozorima. Zbog veće vlažnosti stakla se magle iznutra i smanjuju vidljivost. Pogrešno je uključivati unutrašnju cirkulaciju pošto će to još više zamagliti stakla.
  • Buduti svesni akvaplaninga. Kada naiđete večom brzinom na veću baru vode, točkovi gube kontakt sa podlogom i auto gubi kontrolu. U ovakvim situacijama ne sme se kočiti ili okrenuti naglo volan, samo polako smanjivati gas i držati pravac.
  • image driving at rain

  • Ukoliko vaš automobil ima cruise control, odmah ga isklučite pošto sa njim se pojačava rizik proklizavanja i gubljenja kontrole.
  • Morate dobro procenjivati dubinu vode na putu. Naši putevi su u izuzetno lošem stanju, pune su velikih i dubokih rupa, koje se ispune vodom i ne vide se. Prvo što strada je vešanje (ako ste primetili automehaničarske radnje pored velikih rupa na putu, sve vam je jasno), a  ukoliko voda dopre do kutije menjača ili motora spremite se da odrešite kesu. Ukoliko preko puta prelazi voda velike jačine nemojte je prelaziti (naravno ako postoji druga opcija), voda poseduje veliku dinamičku energiju i može da odnese automobil.
image of car in water

  • Najbolji  savet je da stanete na bezbednom parkingu i sačekate da kiša stane ili barem da se njen intenzitet smanji, pa produžite dalje.
  • Kada kiša stane testirajte kočnice, moguće je da se pločice (pakne) navlaže i da izgube od svoje kočione funkcije. Potrebno ih je polako blagim i konstatnim kočenjem osušiti i zatim nastaviti sa putem.